The Edge of Love (2008)

Regie: John Maybury | 106 minuten | drama, romantiek, biografie | Acteurs: Keira Knightley, Sienna Miller, Matthew Rhys, Cillian Murphy, Simon Armstrong, Paul Brooke, Huw Ceredig, Richard Clifford, Richard Dillane, Rachel Essex, Anne Lambton, Raymond Llewellyn, Alastair Mackenzie, Anthony ODonnell, Jonathan Phillips, Camilla Rutherford, Lisa Stansfield, Nick Stringer, Ben Batt, Geoffrey Beevers, Rachel Bell, Joel Dommett, Craig Gallivan, Callum Godfrey, Karl Johnson, Simon Kassianides, Neville Malcolm, Graham Suggs McPherson, Kent Olesen, Kyle Redmond-Jones, Jenny Runacre

‘The Edge of Love’ is een biopic waarin we getuige zijn van het leven van dichter Dylan Thomas (Matthew Rhys) tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog. Wellicht is ‘biopic’ niet helemaal het juiste woord om deze film te omschrijven, want hij gaat niet alleen in op het leven van deze schrijver, maar eigenlijk vooral op dat van zijn twee geliefdes; zijn jeugdvriendin Vera (Keira Knightley) en zijn vrouw Caitlin (Sienna Miller), tussen wie een hechte vriendschap ontstaat.

Als zangeres Vera in één van de louche, ondergrondse uitgaansgelegenheden in Londen haar jeugdvriendje Dylan Thomas – met wie ze vroeger gouden tijden beleefde in Wales – weer tegen het lijf loopt, slaat de vonk direct weer over. Vera is dan ook in eerste instantie niet blij als Dylan na een paar gezellige ontmoetingen plotseling zijn vrouw Caitlin aan haar voorstelt. Maar, tegen alle verwachtingen in worden deze twee dikke vriendinnen, hoewel Vera nog altijd van Dylan houdt. Dit probleem lijkt opgelost als de jonge soldaat William (Cillian Murphy) zich aan Vera, van wie hij groot fan is, voorstelt. Zij vindt hem leuk genoeg om zijn huwelijksaanzoek te aanvaarden. Maar het zijn tijden van oorlog…

William wordt uitgezonden naar het vaste land, en laat zijn inmiddels zwangere vrouw achter bij Dylan en Caitlin. De drie achterblijvers vertrekken naar Wales, wat het begin is van een zeer gecompliceerde tijd. Houdt Dylan eigenlijk wel van Caitlin, of houdt hij toch meer van Vera? En houdt Vera eigenlijk wel van haar man William, of toch van Dylan? En kan Caitlin wel bevriend blijven met de vrouw die nog altijd niet over haar liefde voor Dylan heen is?

‘The Edge of Love’ is geschreven door Sharman Macdonald, de moeder van Keira Knightley. Zij schreef de rol van Caitlin oorspronkelijk voor haar dochter, maar die had al snel haar zinnen gezet op de rol van Vera. Caitlin wordt vertolkt door Sienna Miller, die deze rol vlak voor het filmen begon overnam van Lindsay Lohan, die moest afhaken, wat misschien maar goed ook is, want op één of andere manier kun je je Lohan niet voorstellen in een drama als ‘The Edge of Love’. Miller brengt het er uitstekend vanaf, en werd zelfs genomineerd als Best Supporting Actress voor een British Independent Film Award voor de rol van Caitlin. Hoewel het verhaal zich afspeelt rond Dylan Thomas, staat zijn werk – poëzie en propaganda tijdens de regering – in deze film niet centraal, hoewel het wel wordt aangestipt. Veel meer is gefocust op de ingewikkelde verhouding die zich afspeelt tussen de hoofdpersonen, en de vreemde vriendschap, die af en toe een vijandig tintje heeft, tussen Vera en Caitlin. Af en toe doet ‘The Edge of Love’ denken aan de film ‘Closer’ (2004), waarin ook de ingewikkelde relatie tussen vier personages centraal staat.

Het kost even moeite om in het verhaal te komen. In vrij korte scènes worden de personages bij de kijker geïntroduceerd. Langzaam maar zeker begint het geheel te groeien tot een prachtige en zeer boeiende film die geen moment verveelt. De tijdsperiode is erg mooi neergezet. Het begin speelt zich af in het ietwat armoedige vooroorlogse Londen, maar daarna verplaatst het verhaal zich naar Wales, waar de prachtig in beeld gebrachte natuur een glansrol speelt. Het interessante aan ‘The Edge of Love’ is dat het vooral gaat om de personages en al hun ontwikkelingen en emoties, in plaats van dat het een film is, waar er al zoveel van zijn, die probeert de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog in beeld te brengen. Dit verhaal gaat vooral over de achterblijvers, die proberen hun leven te lijden in moeilijke tijden. Stuk voor stuk zetten de acteurs uitstekende acteerprestaties neer.

‘The Edge of Love’ is een schitterende film, met mooi acteerwerk, boeiende personages, en dit allemaal prachtig in beeld gebracht. Héle grote indruk weet de film helaas niet te maken, maar dat wordt dankzij alle andere pluspunten door de vingers gezien.

Franka Kersten