The Eiger Sanction (1975)

Regie: Clint Eastwood | 123 minuten | actie, thriller | Acteurs: Clint Eastwood, George Kennedy, Vonetta McGee, Jack Cassidy, Heidi Brühl, Thayer David, Reiner Schöne, Michael Grimm, Jean-Pierre Bernard, Brenda Venus, Gregory Walcott, Candice Rialson, Elaine Shore, Dan Howard, Jack Kosslyn, Walter Kraus, Frank Redmond, Siegfried Wallach, Susan Morgan, Jack Frey

‘The Eiger Sanction’ is een vrij goede thriller uit de beginperiode van Clint Eastwood als regisseur. Eastwood speelt zelf de hoofdrol als populaire docent, die in zijn vrije tijd vuile klusjes oplost voor de regering. Daarnaast zijn er sterke rollen van George Kennedy en Jack Cassidy. Het verhaal is op zijn best bijzonder te noemen; opvallend is het aantal ’toevalligheden’ in de plot die ervoor moeten zorgen dat alles een logisch geheel blijft.

Hemlock krijgt van zijn baas te horen dat hij een spion moet uitschakelen tijdens een bergbeklimming. De spion loopt mank. Op het einde van ‘Eiger’ komt Hemlock erachter wie die persoon is, alleen is het wel opvallend dat die persoon tijdens de hele film geen last had van zijn been en niets mankeerde! Zo zijn er meer ’toevalligheden’ in het verhaal, die het geheel aannemelijk dienen te maken, maar niet erg sterk overkomen.

Maar gelukkig speelt Eastwood (‘Dirty Harry’) de hoofdrol in deze, in ieder geval originele, thriller. Hij is helemaal in zijn element als docent, die het goed doet bij de andere sekse. Zijn omgang met vrouwen is erg leuk om te aanschouwen: de dames dagen hem uit en Eastwood geniet zichtbaar van de aandacht en die combinatie levert leuke scènes op. De donkere schone Jemima Brown (Vonetta McGee) lijkt de gelukkige te worden. Verder is Eastwood gewoon zichzelf in ‘Eiger’, zoals we hem kennen uit andere films. Speels, vriendelijk en loyaal naar zijn vrienden toe en cynisch, bot en anti-autoritair naar figuren die hij moet dienen, zoals naar de ietwat amateuristisch ogende Dragon, die Hemlock voorziet van ‘sancties’. Goede, ondersteunende rollen overigens van Kennedy en Cassidy: Kennedy (‘Airport’) als all-American kompaan van Eastwood die al veel met hem heeft meegemaakt en Cassidy als voormalig legerkameraad, die nu de nicht uithangt.

De bergbeklimming van de in Zwitserland gelegen berg Eiger, is het letterlijke hoogtepunt van de film, waar Hemlock moet uitvinden wie van zijn collega-klimmers fout is en uitgeschakeld moet worden. Ieder van zijn drie kompanen kan het zijn: is het de vriendelijke Oostenrijker, de sympathieke Fransman of de norse Duitser? Het raadsel heeft wel wat weg van de thriller ‘Shoot to Kill’ uit 1988 met in de hoofdrol Sidney Poitier. Eastwood doet vrijwel alle stunts zelf. Voor de rol van Jonathan Hemlock onderging hij een zware training om de kneepjes van het bergbeklimmen te leren. De beklimming van de Eiger levert vanzelfsprekend mooie plaatjes op van zonovergoten bergwanden en klimmers die grote gevaren en onmetelijke dieptes trotseren.

‘The Eiger Sanction’ is een aparte film in het genre van Eastwood, met name door de setting waarin het zich afspeelt en de cultpersonages die erin voorkomen. De albino Dragon bijvoorbeeld, die Hemlock voorziet van opdrachten en in het volstrekte donker leeft, en de aantrekkelijke Brenda Venus zouden niet misstaan in een film van James Bond. Eastwood speelt een rol die hem zit als gegoten, al is het soms wennen om hem te zien als kunstkenner annex schilderijenliefhebber. De film kent nogal wat momenten die niet goed of veel te haastig zijn uitgewerkt. Een film voor liefhebbers van het Eastwood-genre.

Robbert Bitter