The End of the Tour (2015)

Regie: James Ponsoldt | 106 minuten | drama | Acteurs: Jesse Eisenberg, Joan Cusack, Anna Chlumsky, Jason Segel, Mamie Gummer, Ron Livingston, Mickey Sumner, Becky Ann Baker, Jennifer Jelsema, Punnavith Koy, Chelsea Anne Lawrence, Noel Fletcher, Stephanie Cotton, Dan John Miller, Ken Price, Johnny Otto, Rammel Chan, Gerald Wayne Potter, Joel Thingvall, Lindsey Elizabeth, Gina Ferwerda, Scott Stangland, Victoria Schreur, Ben Phelps, Jake Hinkley

Wat definieert een goed interview? Het onderwerp, nieuwe onthullingen, de chemie tussen de interviewer en de geïnterviewde of een combinatie hiervan? In ‘The End of the Tour’ wordt de kunst hiervan verkend aan de hand van een opmerkelijk interview tussen journalist David Lipsky en auteur David Foster Wallace. Dat interview was dusdanig opmerkelijk dat de ervaring door Lipsky was verwerkt in het boek ‘Although Of Course You End Up Becoming Yourself’. Jesse Eisenberg (‘The Social Network’) en Jason Segel (“How I Met Your Mother”) vertolken hier de hoofdrollen, terwijl James Ponsoldt (‘The Spectacular Now’) de regiestoel bezet.

Na het alom geprezen en bejubelde boek ‘Infinite Jest’ van David Foster Wallace (Jason Segel) te hebben gelezen wil journalist David Lipsky niets liever dan de auteur interviewen. Na zijn baas bij Rolling Stone te hebben overtuigd is de ambitieuze Lipsky onderweg naar Wallace in Illinois. Na een ietwat ongemakkelijke kennismaking gaan zij richting Minneapolis om vervolgens samen de promotietour van Wallace af te maken. Hier mag Lipsky de aimabele Wallace gedurende vijf dagen het hemd van de lijf vragen. Hieruit ontstaat een onverwachte band die beide heren niet hadden zien aankomen. Maar uiteraard gaat niet alles over rozen.

Feitelijk is ‘The End of the Tour’ niet meer dan een gesprek tussen twee mannen, maar dan precies tot in perfectie uitgevoerd. Gespreksonderwerpen als de kwaliteiten van Alanis Morissette of het afkraken van de film ‘Broken Arrow’ zijn zo absorberend opgezet dat je je al snel thuis voelt in dit gezelschap.
Dit komt ook door het fijne acteerspel van Jason Segel. Zijn portret van de smoezelige Wallace is hypnotiserend echt te noemen. De vele kwetsbaarheden (vermeende verslavingen en suïcidale gedachtes) van de geteisterde auteur worden erg subtiel gebracht door Segel, die we voornamelijk kennen vanwege zijn komische talenten. Jesse Eisenberg doet hiernaast prima dienst als onze gids in de wereld van Wallace, die naarmate er meer tijd verstrijkt ook zichzelf beter leert kennen.

Het is zeker niet de eerste film waar een interview tussen twee non-fictieve personen centraal staat, maar wat ‘The End of the Tour’ onderscheidt van zijn voorgangers is zijn onverwachte toegankelijkheid. Het zijn hier geen wereldberoemde personen die aan bod komen en toch boeit het van begin tot eind. De universele angsten en verlangens zijn die aan bod komen zijn voor een ieder herkenbaar. Een kundig geschreven scenario, geweldige acteerprestaties en goede regie maken van deze kleinschalige film een groot genot.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 12 november 2015
DVD-release: 24 mei 2016