The Expatriate (2012)

Regie: Philipp Stölzl | 100 minuten | actie, thriller | Acteurs: Aaron Eckhart, Olga Kurylenko, Liana Liberato, Debbie Wong, Neil Napier, Kate Linder, Alexander Fehling, David Bark-Jones, Garrick Hagon, Eric Godon, Simone-Élise Girard, Jade Hassouné, Nick Alachiotis, Carlo Mestroni, Sebastien Soudais, Yassine Fadel

Waarom wordt een Amerikaanse productie in een klein landje als België opgenomen? Is het voor de exotische locaties? Of misschien nodigt het  lekkere weer wel uit? De enige reden ligt in het gunstige klimaat dat de regering heeft gecreëerd voor buitenlandse investeringen. De tax shelter is een fiscale maatregel die de Belgische audiovisuele sector een duwtje in de rug moet geven. Productiehuizen of andere geldschieters genieten  zo van een fiscale vrijstelling van 150% op de investering. Zo komt het dat Aaron Eckhart al schietend en knokkend door de straten van Antwerpen en Brussel rent.

Voor een onbeduidend filmlandje is het natuurlijk geweldig als die grote Amerikanen even komen binnenwippen. Voor de gekozen steden is het een toeristisch visitekaartje en in het geval van ‘The Expatriate’ mogen de lokale dienders lekker stoer met loeiende sirenes op pellicule. De Belgische filmwereld kan zich echter afvragen of ze gediend zijn met haastig opgenomen B-films zoals dit vehikel. Tussen de Noordzee en de Ardennen worden er namelijk betere producties afgeleverd dan een standaard actiefilmpje. Volgende keer misschien iets beter het script lezen en dan onderhandelen.

Aaron Eckhart bevindt zich doorgaans in goed gezelschap. Denk maar aan ‘The Dark Knight’ of ‘Rabbit Hole’. Tijdens de opnames van ‘The Expatriate’ moet hij zich ongetwijfeld achter de oren hebben gekrabd over zo een matige cast. Zelfs Olga Kurylenko staat een eind weg te schmieren. Het is dan ook überhaupt een mysterie waarom Eckhart zich liet overhalen om in de voetsporen van Liam Neeson te treden. Het onbenullige script is een derderangs versie van ‘Taken’. En dat was al een ellendige prent. Een goed verhaal valt er niet te ontdekken. En knetterende actie ook al niet. Wat blijft er dan over? Het gekibbel tussen vader en dochter dat voor de dramatische toets moet zorgen maar vooral op de zenuwen werkt. ‘The Expatriate’ spuwt schaamteloos de clichés uit en blijft net zo lang hangen als een scheet tijdens orkaan Katrina. Bovendien klutsen de makers Antwerpen en Brussel door elkaar. Op een gegeven moment rijden Ben Logan en zijn dochter met de tram naar een Antwerps ziekenhuis met lijn 81. De aandachtige kijkers merkt daarbij de naam Marius Renard op. Dit is een station in Brussel. En zo zijn er nog wel meer kemels. Aan de kijker om ze te ontdekken. Het zal allicht meer plezier opleveren dan de film zelf.

Jochem Geelen

Waardering: 1.5

DVD-release: 2 januari 2013