The Family Holiday (2007)

Regie: Craig Clyde | 94 minuten | familie | Acteurs: Dave Coulier, Alexa Fischer, Abigail Schornick, William Schultz, Christina Pickles, Terisa Greenan, Kevin Partridge, Jerry Sciarrio, Anne Selcoe, James M. Tilley, Lonny W. Waddle

Dave Coulier, wie kent hem nog? De acteur die Joseph ‘Joey’ Gladstone speelde in de tv-serie “Full House” heeft evenals de twee actrices die de oudste dochters speelden (Candace Cameron Bure als DJ en Jodie Sweetin als Stephanie) nauwelijks een rol van betekenis vervuld in zijn carrière na de populaire sitcom. ‘The Family Holiday’ is dan weliswaar een film die rechtstreeks op dvd verschijnt, maar het is wel een film waarin hij de hoofdrol speelt. Of de kindvriendelijke kerstfilm een boost zal betekenen voor zijn loopbaan is nog maar de vraag, maar feit is dat hij het best aardig doet als aimabele oplichter die uiteindelijk een hart van goud blijkt te hebben. Het andere bekende gezicht in deze kerstfilm is Christina Pickles, zij is voornamelijk bekend als Judy, de moeder van Ross en Monica in “Friends”.

Het verhaal is eenvoudig en niet bepaald origineel, maar de film heeft een prettig tempo en een gezellig sfeertje. Oplichter Donald “Doc” Holiday is een flierefluiter en toont geen berouw bij het oplichten van mensen, zelfs wanneer zij onlangs hun echtgenote verloren hebben. Docs vreugde is groot als hij hoort dat zijn oom overleden is en hij voor het regelen van het testament naar een notaris moet. Deze notaris, Mrs. Pendergast (Christina Pickles), deelt hem echter mee dat zijn oom een aantal voorwaarden heeft gesteld voor hij aanspraak op het flinke geldbedrag mag maken. Hij dient een eerlijk leven te leiden, een baan te hebben en daarnaast moet hij getrouwd zijn. Doc voldoet aan geen van deze voorwaarden, maar wil wel graag de erfenis opstrijken. Als de notaris aankondigt binnenkort een controlebezoek te gaan doen, zegt hij stoer dat ze welkom is, maar ondertussen groeit zijn paniek, want waar haalt hij een baan, een vrouw en kinderen vandaan?

Het probleem “kinderen” is al gauw opgelost, de tweeling Tom en Amanda zijn ouderloos en omdat gedreigd wordt het tweetal uit elkaar te halen, zijn ze weggelopen. Na twee toevallige ontmoetingen raken zij aan de praat met Doc en hij biedt hen geld aan, als zij een tijdje door willen gaan voor zijn kinderen. Het werkloosheidsprobleem wordt opgelost door een slim trucje dat Doc uithaalt met een kennis die hem nog geld schuldig is. Dan rest nog het ontbreken van een echtgenote. Door het aanstellen van een schooljuf en kindermeisje hoopt Doc dit op te lossen. Elizabeth Rodgers (Alexa Fischer) is echter een slimme tante die haar principes niet zo maar aan de kant zet en ondanks de vonk die er tussen Doc en haar overspringt heeft ze grote moeite om het toneelstukje mee te spelen als Mrs. Pendergast op bezoek komt.

‘The Family Holiday’ is feelgoodfilm die het met de geloofwaardigheden niet zo nauw neemt. Er wordt regelmatig over onwaarschijnlijkheden heengestapt en sommige personages reageren dommer dan je op basis van hun andere reacties mag verwachten. De cast acteert echter naar behoren, zelfs de kinderen weten te overtuigen. De film is amusant en wanneer je in de juiste stemming bent, met een lekker drankje en wat versnaperingen binnen handbereik, zul je je prima vermaken met deze familiekerstfilm.