The Farewell Party-Mita Tova (2014)

Regie: Tal Granit, Sharon Maymon | 95 minuten | komedie, drama | Acteurs: Ze’ev Revach, Aliza Rosen, Raffi Tavor, Levana Finkelstein, Ilan Dar, Yosef Carmon, Hilla Sarjo

Een bejaard echtpaar woont in een goed verzorgd bejaardentehuis. Ze zien samen hoe vrienden onnodig lijden voordat ze sterven. Yehezkel, de man van het echtpaar en oud-uitvinder, bouwt samen met een aantal vrienden een machine waarmee een van hun vrienden waardig euthanasie kan plegen. Het woord verspreidt zich snel binnen het bejaardentehuis en al snel willen meer mensen gebruik maken van de machine. Yehezkels vrouw Levana is in eerste instantie tegen het gebruik van de machine totdat haar Alzheimer steeds hevigere vormen gaat aannemen. Levana stelt langzaam haar mening bij, terwijl Yehezkel voor een moeilijke keuze komt te staan.

Ouderen en euthanasie zijn niet direct twee onderwerpen die je koppelt aan humor. Dat het toch kan bewijst de Israëlische film ‘The Farewell Party’. Euthanasie is in ons land al sinds 2002 onder bepaalde voorwaarden toegestaan, maar in de meeste andere landen nog lang niet. In Israël is het dan ook verboden en in ‘The Farewell Party’ proberen de makers de ethiek rond het onderwerp met een lach en een traan te benaderen. En dat gaat prima. Het beeld van ouderen dat ze saai en humorloos door het leven gaan wordt in deze film op de schop genomen. Zelfs een ontluikende homoseksuele relatie wordt niet uit de weg gegaan. Het maakt de film verfrissend en vaak hilarisch. Zo is er een scène waarin een van de vrouwen door haar dementie tijdens het ontbijt naakt komt aanlopen. Het moment is in eerste instantie hartverscheurend voor de vrouw, totdat de rest van haar vrienden haar op een briljante wijze probeert op te vrolijken. Let ook op een zeer sterke terugkerende grap met een motoragent. De momenten waarin de vriendschap in de groep de boventoon voert zowel in komedie als drama, zijn de sterkste momenten in de film.

De cast is goed op dreef en heeft een aantal Israëlische, komedie-zwaargewichten in hun midden. Ze’ev Revach en Levana Finkelstein zijn allebei heel sterk. Waar Revach vaak de komische noot is, is Finkelstein qua dramatiek zijn sterke tegenhangster. Finkelstein oogt breekbaar als de dementerende Levana maar blijkt mentaal toch de sterkere van de twee. Ook de ondersteunende cast is goed en weet komedie goed te combineren met drama. De film is sfeervol in beeld gebracht waarbij het zeer luxe bejaardentehuis een grote rol speelt. Het tehuis oogt als een hotel en is alles behalve deprimerend. Nederland zou er een voorbeeld aan mogen nemen.

‘The Farewell Party’ is een echte dramedy die een zwaar onderwerp een menselijke en zelfs humoristische toon weet te geven. Films over ouderen zijn schaars en deze film laat zien dat dit geheel onterecht is. Ondanks de wat trage tweede helft blijft de film een plezier om naar te kijken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 23 juli 2015
DVD-release: 23 november 2015