The Final Conflict – Omen III: The Final Conflict (1981)

Regie: Graham Baker | 108 minuten | horror, thriller | Acteurs: Sam Neill, Rossano Brazzi, Don Gordon, Lisa Harrow, Barnaby Holm, Mason Adams, Robert Arden, Leueen Willoughby, Marc Boyle, Milos Kirek, Tommy Duggan, Louis Mahoney, Richard Oldfield, Tony Vogel, Arwen Holm, Hugh Moxey, William Fox, John Baskcomb, Norman Bird, Marc Smith, Arnold Diamond, Eric Richard, Dick Anthony Williams, Stephen Turner, Al Matthews, Larry Martyn, Frank Coda, Harry Littlewood

Graham Baker’s ‘The Final Conflict’, oftewel ‘Omen III’, is een verhaal over de zoon van de duivel, Damien Thorn. De film maakt gebruik van beproefde elementen die de vorige ‘Omen’-delen tot een succes maakten. Jerry Goldsmith’s muziek, religieuze referenties en Damien’s niets ontziende politieke ambities komen wederom aan bod. Het eindresultaat is bij tijd en wijlen origineel, maar niet erg meeslepend.

Eén ding is zeker: de doden blijven zich ophopen. Iedereen die te dicht bij Damien Thorn (Neill) komt, gaat een duistere toekomst tegemoet. Het zal weinig verbazing wekken dat ook in Graham Baker’s versie een aantal mensen een gruwelijk einde wacht. Met name het begin van de film toont dat je maar beter tot in de puntjes voorbereid kunt zijn om Damien een hak te zetten. Advies: houd het simpel, let op rondhangende kabels en probeer niet de held uit te hangen.

‘Conflict’ kent een aantal minpunten. Ten eerste de hoofdpersoon zelf. Sam Neill (‘Jurassic Park’) weet niet te overtuigen als bloedverwant van de duivel, die de aarde onveilig maakt. Neill doet wel degelijk zijn best, maar je wordt gewoon niet zo snel bang van hem en zijn toespraken. Een ietwat kleurloos hoofdpersonage is geen pré voor een film. Een andere tegenvaller is de belangrijke verhaallijn van een groep van zeven priesters die hun leven waagt om Neill van zijn leven te beroven met behulp van eeuwenoude dolken. De zeven zogenaamde dolken van Megiddo kwamen reeds in de vorige ‘Omen’-films voor. De priesters blijken stuk voor stuk geen geweldige acteurs. Vervelender is dat hun pogingen om Neill te fileren nogal amateuristisch overkomen.

Sterker uit de verf, daarentegen, komt de politieke carrière van Neill. De reeds uitgekiende route verloopt volgens plan, al maakt de ambassadeur van Groot-Brittannië op wel zeer ongewone wijze plaats. Neill windt vervolgens zelfs de machtigste man van Amerika om zijn vinger, alleen vraag je jezelf in desbetreffende scène af waarom hij niet meteen gaat voor het presidentschap. Als Ronald Reagan en George Bush junior het kunnen, kan hij het toch ook?

Lastig voor Neill wordt het wanneer op een dag, ergens in Engeland, de vermeende nieuwe Jezus wordt geboren. Duidelijk mag zijn dat de zoon van de duivel het heugelijke feit niet ziet zitten. Wat doe je dan als meester van het kwade? Juist, je verzint een plan dat onmogelijk lijkt om uit te voeren (en te geloven). Zeker is dat Engeland op gegeven moment in de ban raakt van een onverklaarbare stijging van de kindersterfte. Wist je bijvoorbeeld dat een doopplechtigheid in de kerk een levensgevaarlijke bezigheid kan zijn?

Gruwelen kun je voldoende in Baker’s versie van ‘The Omen’. ‘Conflict’ gaat verder waar de eerste twee delen ophouden. Hoofdrolspeler Neill doet zijn best als Damien, maar overtuigt niet. Andere hoofdrolspelers sprankelen ook niet. Gelukkig maken vele schrikmomenten een deel goed en is het de moeite waard om te zien of Damien een kroon kan zetten op zijn politieke ambities. Zeker is dat je na het zien van de film weer precies weet waarom je ouders je vroeger waarschuwden uit de buurt te blijven van een strijkbout! Brrrrrrrr.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 27 augustus 1981