The Four Feathers (2002)

Regie: Shekhar Kapur | 131 minuten | drama, oorlog, avontuur | Acteurs: Heath Ledger, Kate Hudson, Wes Bentley, Djimon Hounsou, Michael Sheen, Alek Wek, Kris Marshall, Mohamed Bouich, Campbell Brown, Lucy Gordon, Megan Hall, Tim Pigott-Smith, Rupert Penry-Jones, Alex Jennings

‘The Four Feathers’ speelt zich af in Engeland en Soedan. Het Britse leger wordt aangevallen in Soedan door opstandelingen, die vechten voor hun land en geen Britse onderdrukking willen. De Britten weten het verhaal mooi om te draaien. De christen tegen de heidenen. Harry Faversham, gespeeld door Heath Ledger, bekend van onder andere ‘A Knight’s Tale’ en ‘Monster’s Ball’, neemt ontslag uit het leger zodra bekend wordt dat hij moet vechten voor zijn vaderland in Soedan. Hij knijpt stiekem ertussen uit en wordt daarna door zijn verloofde, een rol gespeeld door Kate Hudson, bekend van onder andere ‘Almost Famous’, gedumpt.

Hij krijgt van haar en zijn vrienden een doos met daarin vier witte veren die zijn lafheid symboliseren. Harry neemt uiteindelijk het besluit, als zijn vrienden reeds aan het front in Soedan zijn, om toch te laten zien dat hij niet laf is en gaat alsnog naar Soedan. Hij wordt tijdens zijn tocht in de woestijn geholpen door Abou Fatma, gespeeld door Djimon Hounsou. Een bekend gezicht voor ieder die de film ‘Amistad’ heeft gezien.

Het is inmiddels alweer de vijfde verfilming van de roman van A.E.W. Mason. Wanneer de vijfde verfilming tot stand is gekomen, zou je er vanuit kunnen gaan dat het verhaal wel heel interessant moet zijn. Het verhaal doet echter gedateerd aan. De karakters zijn niet of nauwelijks uitgewerkt, waardoor zij hun geloofwaardig missen. Daarnaast zijn de acteerprestaties van een dusdanig laag niveau dat van geen enkele chemie sprake is. Tot dusver kunnen we dus concluderen dat deze film overbodig is.

De film scoort op één onderdeel heel veel punten. Cinematografisch is het een lust voor het oog. De scènes in de woestijn zijn prachtig gefilmd. Helaas is dit niet voldoende om de aandacht van de kijker ruim twee uur vast te houden.

De regisseur, Shekhar Kapur, is zo onder de indruk van de oogstrelende shots dat hij het verhaal enigszins uit oog verloren is en dat is meer dan jammer te noemen. De film belandt daardoor op drijfzand.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 28 november 2002