The Fugitive (1993)

Regie: Andrew Davis | 130 minuten | actie, thriller | Acteurs: Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood, Ron Dean, Joseph F. Kosala, Miguel Nino, John Drummond, Tony Fosco

‘The Fugitive’, een van de bekendste thrillers, is losjes gebaseerd op een populaire televisieserie uit het begin van de jaren zestig. Gedurende 1963-1967 speelde David Janssen in meer dan honderd afleveringen de rol van de voortvluchtige dr. Kimble op zoek naar de moordenaar van zijn vrouw. Eer dat er eind jaren tachtig een goed script was geschreven voor een film, verstreken er vijf jaar. De film kreeg uiteindelijk een Oscarnominatie voor de Beste Film. Dit was niet in het minst te danken aan de acteerprestaties, de film wordt voornamelijk gedragen door Harrison Ford en Tommy Lee Jones. Harrison Ford weet de kijker te overtuigen als opgejaagd wild. De angst is van zijn gezicht af te lezen en iedereen leeft automatisch met hem mee. Achteraf is Ford een uitstekende keuze geweest, Alec Baldwin, de eerste keuze, bedankte namelijk voor de rol. Ford verrekte overigens enkele spieren in zijn been tijdens opnames in de bossen. Hij weigerde dit te laten behandelen tot aan het einde van de opnames zodat hij mank zou lopen voor de rol. Regisseur Andrew Davis van onder andere ‘Under Siege’ (1992) en ‘Collateral Damage’ (2002) koos voor het afscheren van de baard van Ford in plaats van het bedenken van een vermomming voor dr. Kimble.

Tommy Lee Jones speelt een sterke rol als keiharde en sarcastische U.S. Marshal, die langzaamaan toch respect voor dr. Kimble begint te krijgen. Hij ontving voor de film een Oscar en Golden Globe voor Best Supporting Actor. De rol van Sam Gerard werd echter eerst aan Jon Voight en Gene Hackman aangeboden. Voor zowel de acteurs en hun rollen geldt dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Dan is er nog onze Jeroen Krabbé die een belangrijke rol speelt als dr. Charles Nichols (vooral later in de film). Krabbé mocht de rol overnemen toen acteur Richard Jordan uitviel door ziekte.

‘The Fugitive’ moet het overigens naast het acteerwerk vooral van de spanning en actie hebben want het verhaal laat qua geloofwaardigheid nog wat te wensen over. Die spanning wordt op vele momenten opgebouwd, een voorbeeld is de scène waarin Kimble het ziekenhuis waar hij werkte binnensluipt om aanwijzingen te vinden. De actiescènes zijn prachtig verfilmd door regisseur Andrew Davis. Enkele voorbeelden zijn een achtervolging door de St. Patricks Day optocht, een sprong vanaf een waterdam en een indrukwekkende treinontsporing. Deze kon maar een keer worden opgenomen, ondanks een te harde snelheid van de trein lukte de scène toch. Regisseur Davis staat bekend om zijn intense actiefilms, een imago waar hij van af probeert te komen. Davis beschouwt films maken overigens als een kruising tussen een oorlog en het circus. Deze explosieve thriller van zijn hand moet iedereen die hem nog niet heeft gezien zeker gaan bekijken. Dit zullen er echter weinig zijn. De rest kan hem gerust nog een keer zien want deze film blijft gewoon goed.

Een topfilm die de kijker vasthoudt tot aan de laatste minuut!

Sarita Koendjbiharie

Waardering: 4.5