The Full Monty (1997)

Regie: Peter Cattaneo | 91 minuten | komedie | Acteurs: Robert Carlyle, Mark Addy, William Snape, Steve Huison, Tom Wilkinson, Paul Barber, Hugo Speer, Lesley Sharp, Emily Woof, Deirdre Costello, Paul Butterworth, Dave Hill, Bruce Jones, Andrew Livingstone, Vinny Dhillon, Kate Layden, Joanna Swain, Diane Lane

Gaz (Robert Carlyle) en Dave (Mark Addy) hebben net als veel andere inwoners van Sheffield te lijden onder het ineenstorten van de staalindustrie. Ze hebben geen werk en het werk dat ze wel kunnen doen, voldoet niet aan hun ambities. Gaz heeft echter dringend geld nodig om de alimentatie voor zijn zoon Nathan (William Snape) te kunnen betalen en Dave is gefrustreerd, omdat zijn vrouw Jean (Lesley Sharp) nu het geld binnen brengt. Gaz vindt dat ze net als de Chippendales een stripact moeten beginnen om zo in een klap veel geld binnen te halen.

Ze maken kennis met Lomper (Steve Huison) die ze van een zelfmoordpoging redden. Hij sluit zich bij hen aan en brengt een oefenruimte en muziek in. Na veel geharrewar halen ze hun vroegere voorman Gerald (Tom Wilkinson) over om hen dansles te geven. Ze houden vervolgens audities en maken kennis met ‘Horse’ (Paul Barber), die als vijftigjarige nog prima uit de voeten kan als souldanser, en met Guy (Hugo Speer) die geen enkel talent bezit, maar met de omvang van zijn geslacht elke bedenking tegen zijn inbreng wegneemt. Maar dan moeten nog die kleren uit op een zo aantrekkelijk mogelijke manier.

Aan hilarische en ontroerende momenten geen gebrek. Als Gerald na zes maanden lang zijn werkloosheid voor zijn vrouw te hebben verzwegen eindelijk weer een sollicitatiegesprek heeft, voeren Gaz en Dave om hem te pesten een toneelstukje op met een paar van zijn tuinkabouters waardoor hij volledig van de kook raakt tegenover de sollicitatiecommissie. Gerald is woest, maar bovenal wanhopig. Zijn vrouw zal nu toch merken dat hij niet elke dag naar zijn werk gaat en dat die skivakantie er zeker niet van zal komen. Ook al is hij niet hun favoriet, Gaz en Dave hebben toch medelijden met Gerald, omdat ze als geen ander weten hoe wanhopig een mens kan worden. Die mix van uitgelaten humor, baldadigheid en ontroerende serieusheid speelt de hele film door en een lach en een traan zijn zelden zo mooi met elkaar versmolten.

Een van de allerleukste scènes is als ze in de rij staan bij het arbeidsbureau en er muziek uit de radio klinkt. Ze zijn intussen zo geoefend dat ze onwillekeurig pasjes staan te maken met de daarbij horende suggestieve heupbewegingen temidden van de moedeloos wachtende mannen in deze zeer deprimerende omgeving. Een erg komische tegenstelling. Maar ook het proefdraaien voor een stel vrouwelijke familieleden van Horse is hilarisch waarbij zelfs zijn bejaarde moeder haar lachen niet kan inhouden, overspoeld als ze worden door de hete blikken van de onverschrokken striphelden.

Zeggen hoe hilarisch ‘The Full Monty’ is, doet geen recht aan de film. Je moet hem zelf zien. Lachen verzekerd.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 13 november 1997