The Gallows (2015)

Regie: Travis Cluff, Chris Lofing | 77 minuten | horror, thriller | Acteurs: Reese Mishler, Pfeifer Brown, Ryan Shoos, Cassidy Gifford, Travis Cluff, Price T. Morgan, Theo Burkhardt, David Herrera, Gannon Del Fierro, Mackie Burt, Adrian Salas

In 1993 voert de dramaclub van een Amerikaanse highschool het toneelstuk ‘De galg’ op. Tijdens de première hangt hoofdrolspeler Charlie zichzelf per ongeluk op. Wat doe je dan? Voer je dan voortaan een ander mooi toneelstuk op? Of breng je twintig jaar later een jubileumeditie van ‘De galg’ op de planken? Dat laatste is waar de highschool in ‘The Gallows’ voor kiest. Nee, wij kunnen er ook geen touw aan vastknopen. Maar dat is nou net het probleem: deze horrorfilm hangt aan elkaar van de slechte ideeën.

‘The Gallows’ is opgebouwd uit found footage, videobeelden die zogenaamd zijn teruggevonden. Vaak een uitstekende manier om volle zalen te trekken met een beperkt budget, maar er kleven ook nadelen aan het format. Die komen in ‘The Gallows’ allemaal voorbij. Om te beginnen is er Ryan (Ryan Shoos), de maker van de beelden. Als je al zure oprispingen kreeg van Heather uit ‘The Blair Witch Project’ of Micah uit ‘Paranormal Activity’, dan zal je een maagzweer krijgen van deze zeldzaam onleuke etterbak. “Oh. I’m Charlie. I’m dead. Oh.” Puberale jocks met wiebelige camera’s, dat zijn de allerergste.

Ryan filmt zijn vriend Reese (Reese Houser), die anno 2013 de hoofdrol speelt in het eerder genoemde toneelstuk. Reese heeft een oogje op zijn tegenspeelster Pfeifer (Pfeifer Ross), maar kan eigenlijk niet acteren. Hij zweet peentjes als de dag van de première nadert. Daarom stelt Ryan voor om het decor de avond ervoor kort en klein te slaan, zodat de voorstelling niet door kan gaan. Samen met Reese, cheerleader Cassidy (Cassidy Spilker) en een camera gaat hij aan de slag. Ook Pfeifer komt om onduidelijke redenen opdraven. Al snel vallen de deuren van de school in het slot en kan de pret beginnen. Behalve voor de kijker dan.

Als van de vier personages de cheerleader het beste te pruimen is, dan heb je een probleem. Als er in je horrorfilm maar één enge scene zit ook. En dan die slordigheden in het scenario. Waarom krijgt Reese de hoofdrol als hij niet kan acteren? Waarom neemt Ryan een groot risico door zijn sabotagepoging op beeld vast te leggen? En de grootste vraag: waarom is deze film überhaupt gemaakt?

Paula Koopmans

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 16 juli 2015