The Gift – Echelon Conspiracy (2009)

Regie: Greg Marcks | 105 minuten | actie, thriller | Acteurs: Shane West, Edward Burns, Ving Rhames, Sergey Gubanov, Martin Sheen, Steven Elder, Tamara Feldman, Ilan Goodman, Jonathan Pryce, Trevor White

“Ga in het casino naar fruitautomaat 3 en wacht nog vier keer voordat jij aan de hendel trekt.” Dat is weer eens een ander smsje dan “ik ben er al; waar ben jij nu?” Als de tip dan ook nog blijkt te kloppen en je in een klap miljonair bent word je natuurlijk gek van vreugde. Maar de vraag is: van wie was deze sms afkomstig? En: hoe kon die (onbekende) afzender dit weten?

Op de telefoon die Max (Shane West) via een koerier krijgt ontvangt hij steeds van zulke smsjes met opdrachten. Een origineel uitgangspunt natuurlijk en best grappig als je ziet wat het hem allemaal brengt in het begin. Jammer alleen dat Shane West zijn hoofdrol zo dramatisch speelt en het woord subtiliteit niet kent. Max is een sociaal onhandige computernerd die daardoor juist komisch uit de hoek kan komen. Ideaal voor iemand als Matthew Perry bijvoorbeeld. West lijkt daarentegen te spelen met de autocue aan en trekt in veel gevallen na zijn tekst nog even een gezicht waaruit emotie moet blijken. Ai ai… Ook de rest van de cast blinkt niet uit in acteervermogen, al knalt Tamara Feldman als stoere chick Kamila als enige wél van het scherm. Good old Martin Sheen had deze film beter links kunnen laten liggen want waar je mee omgaat word je nu eenmaal mee besmet.

‘The Gift’ is een actiethriller in de stijl van ‘Enemy of the State’ (1998) en ‘Eagle Eye’ (2008). Dat betekent: computers die voor de veiligheid continu alles wereldwijd registreren en daarmee de grenzen van de privacy ter discussie stellen. Leuk, maar dat is dus niet nieuw meer waardoor je zaken in het verhaal ver van tevoren aan ziet komen. Het geheel ziet er wel strak uit. De plaatjes in Praag en Moskou zijn erg sfeervol en alles is snel en ‘modern’ gefilmd om het high-tech sfeertje vast te houden. Ook de muziek is prima.

Het leuke uitgangspunt levert in het begin ook nog wel de nodige spanning op, maar weet dit bij lange na niet vast te houden. Naarmate het verhaal vordert wordt alles steeds ongeloofwaardiger en ontstaan er grote gapende gaten in het script. Wat uiteindelijk alleen nog blijkt te ‘redden’ door middel van een nog ongeloofwaardiger einde dan in ‘Eagle Eye’ (2008). Hoe het nou werkelijk zat is dan zelfs met de beste bedoelingen niet meer te verdedigen.

‘The Gift’ is eigenlijk niet meer dan een slap aftreksel geworden van ‘Eagle Eye’ (2008). Het originele uitgangspunt, het willen weten hoe het precies zit en het strakke camerawerk zorgen er voor dat de film voldoende blijft boeien. Maar het slechte acteerwerk en het rammelende script zorgen er uiteindelijk toch voor dat je achterblijft met de kater die al continu op de loer lag.

Brian Ligtvoet