The Girl on the Train (2016)

Recensie The Girl on the Train CinemagazineRegie: Tate Taylor | 112 minuten | thriller | Acteurs: Haley Bennett, Emily Blunt, Justin Theroux, Rebecca Ferguson, Luke Evans, Laura Prepon, Allison Janney, Edgar Ramírez, Lisa Kudrow, Darren Goldstein, Lana Young, Jalina Mercado, Frank Anello, Ross Gibby, Mauricio Ovalle, Gregory Morley, Hannah Kurczeski, Alexander Jameson

“Het meisje in de trein” was als boek in 2015 wereldwijd een enorme bestseller. Ook in Nederland vlogen de boeken van Paula Hawkins als warme broodjes over de toonbank. De filmrechten werden al gauw verkocht en met de populaire Emily Blunt in de hoofdrol heeft de thriller alle ingrediënten om een knaller te worden

Iedere werkdag reist Rachel (Emily Blunt) naar haar werk in New York met de trein waarbij ze de bewoners van een specifiek huis altijd in de gaten houdt. In het huis woont een ogenschijnlijk verliefd stel en de ongelukkige Rachel projecteert al haar fantasieën op de twee. Want na de scheiding van haar man Tom (Justin Theroux) drinkt Rachel zich helemaal te pletter om haar pijn te vergeten. Wanneer ze ziet dat de vrouw van het stel, Megan (Hayley Bennett), vreemd gaat met een onbekende man stort Rachels fantasie helemaal in. Wanneer Megan al snel vermist wordt en de nanny blijkt te zijn van het nieuwe gezin van Tom, voelt Rachel zich zo betrokken dat ze zich overal mee bemoeit met alle gevolgen van dien.

‘The Girl on The Train’ wordt ook wel de nieuwe ‘Gone Girl’ genoemd. Dit komt omdat net als in ‘Gone Girl’ (eveneens een boekverfilming) de verteller onbetrouwbaar is en niet altijd eerlijk is of alle feiten op tafel legt. Maar in de praktijk houdt de vergelijking daar ook op. Hoewel de film pretendeert een psychologische thriller te zijn, is het resultaat een flauwe hap. De hele plot draait om één enkele scène in een tunnel waarvan Rachel zich door haar alcoholisme maar flarden van herinnert. De flashback komt regelmatig terug maar steeds met iets meer informatie. De doorgewinterde thrillerliefhebber ziet de twist al van mijlenver aankomen. Niet alleen door de tunnelscènes maar ook door andere scènes waarin op nauwelijks subtiele wijze hints worden gegeven over de verdwijning van Megan.

Dat de film toch je aandacht erbij houdt komt door hoofdrolspeelster Emily Blunt. De Britse actrice zet een geloofwaardige wanhopige vrouw neer en kan zelfs overtuigend spelen dat ze dronken is. En dat is knap want andere acteurs slaan daarin vaak door met allerlei overdreven maniertjes. De rest van de cast die uit klinkende namen bestaat als Justin Theroux, Alison Janney en Luke Evans mag je ook zeker wat verwachten. Helaas weten bovenstaande acteurs nauwelijks wat van hun rol te maken omdat alle karakters erg eendimensionaal zijn. De diepgang en complexiteit die wel te vinden was in de karakters van ‘Gone Girl’ is hier ver te zoeken. Alleen Lisa Kudrow valt op in een kleine maar zeer cruciale rol.

‘The Girl on the Train’ weet de hoge verwachtingen niet waar te maken, ondanks Emily Blunt die heel sterk is als de kwetsbare Rachel. Maar doordat de rest van de karakters allemaal eendimensionaal zijn en de plot zo voorspelbaar is blijft de film op afstand. Een gemiste kans.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 6 oktober 2016
DVD- en blu-ray-release: 1 maart 2017