The Good Shepherd (2006)

Regie: Robert De Niro | 167 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Matt Damon, Angelina Jolie, Alec Baldwin, Tammy Blanchard, Billy Crudup, John Turturro, Robert De Niro, Keir Dullea, Michael Gambon, Martina Gedeck, William Hurt, Timothy Hutton, Mark Ivanir, Gabriel Macht, Lee Pace, Joe Pesci, Eddie Redmayne, John Sessions, Oleg Stefan

In 1961 vallen Amerikaanse troepen op instigatie van de buitenlandse veiligheidsdienst CIA Cuba binnen met de bedoeling het communistische regime van Fidel Castro op te rollen in samenwerking met Cubaanse ballingen. De invasie wordt een jammerlijke mislukking en de directeur van de CIA Edward Wilson beseft dat ze verraden zijn door iemand van het kleine groepje mensen die van de invasie op de hoogte waren.

Van FBI man en vriend Sam Murach (Alec Baldwin) krijgt Edward een wazige foto en een geluidsopname toegespeeld waarmee hij de identiteit van de verrader kan achterhalen. Met alles wat er aan technische hoogstandjes in huis is, probeert de dienst dit te bewerkstelligen. Tussen de bedrijven door zie je in een reeks flashbacks de gebeurtenissen die bepalend zijn geweest voor het karakter van Edward en de manier waarop hij zijn leven heeft vormgegeven.

Daar is de dood van zijn geliefde vader de admiraal toen Edward nog klein was. Zijn studie aan de University of Yale wanneer hij gevraagd wordt lid te worden van het besloten, maar zeer prestigieuze genootschap ‘Skulls and Bones’, hofleverancier van vele Amerikaanse prominenten. Zijn ongelukkige huwelijk met de beeldschone Margeret / Clover (Angelina Jolie), de onvoorwaardelijke liefde voor zijn zoon Edward jr. (Eddie Redmayne) en natuurlijk zijn belevenissen in dienst van de CIA.

Het is lastig te bepalen waardoor nu precies ‘The Good Shepherd’ geen goede, maar slechts een redelijk onderhoudende film is. De voornaamste reden is toch wel de miscasting van Matt Damon en Angela Jolie als een echtpaar op leeftijd met een volwassen zoon. In de jongere jaren van hun personages zijn ze nog wel geloofwaardig, maar verder moet je wel erg veel fantasie hebben om ze op latere leeftijd serieus te nemen. En de vele draden, personages en gebeurtenissen zijn op zich wel boeiend, maar het verhaal sjokt een beetje voort zonder dat je het gevoel krijgt dat je iets zou missen als je vijf minuten niet kijkt. Je kunt moeiteloos bij een willekeurige scène weer invallen, want het einde waarop de film afstevent, is al van begin af aan duidelijk.

‘The Good Shepherd’ stipt interessante, historische gebeurtenissen aan die op een luchtig verteerbare manier worden gepresenteerd en ook nog eens fraai verpakt, maar een spannende thriller die van het begin tot het einde boeit, is de film beslist niet.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 15 februari 2007