The Guest (2014)

Regie: Adam Wingard | 100 minuten | actie, thriller | Acteurs: Dan Stevens, Maika Monroe, Brendan Meyer, Sheila Kelley, Leland Orser, Lance Reddick, Tabatha Shaun, Chase Williamson, Joel David Moore, Steve Brown, Brenden Wedner, Alex Knight, Ethan Embry, Nancy Jeris, Matthew Page, Katie Anne Mitchell

In 2011 blikte Adam Wingard ‘You’re Next’ in. Deze horrorfilm schopte het zelfs tot de Nederlandse bioscopen. Niet slecht als je nagaat dat Wingard al jarenlang in de marge opereerde en dat ook ‘You’re Next’ voor een appel en een ei gemaakt was. Na de bioscooprelease kreeg Wingard weliswaar een rianter budget, zodat hij duurdere films kon maken maar hij slaagde er niet in om het bescheiden succes van de slasher op te volgen. Dat is dan ook de reden dat het hier besproken ‘The Guest’ vrij onopvallend op de markt is gebracht. Geen bioscooppremière dus.

In ‘The Guest’ draait het om een soldaat (Dan Stevens). Deze militair wordt met verlof gestuurd en gaat op zoek naar de familie van een gevallen kameraad. Al snel ontdekt het gezin dat de soldaat niet de man is die hij zegt te zijn. Dan wordt de situatie grimmig.

Wingard heeft lef, want hij maakt gewoon de films die hij zelf wil zien. Met ‘Pop Skull’ blikte hij een psychologische thriller in, terwijl hij met ‘You’re Next’ op de horrortoer ging. ‘The Guest’ is dan weer een actiefilm met een scheut horror. Een groot publiek zal deze eigenzinnige film niet trekken, want grote namen en peperdure special effects zijn nergens te bekennen. Daarnaast is het jaren 80 sfeertje en dito soundtrack met bands als D.A.F. en Front 242 niet voor iedereen. Het geeft aan dat Wingard zich niets aantrekt van wat anderen van hem verwachten. Hij doet waar hij zelf zin in heeft.

Het acteerwerk is degelijk. Stevens blinkt nergens uit, maar zet een intrigerend personage neer. Er klopt iets niet aan deze gast, maar wat dat precies is blijft gissen. De actiescènes zijn aardig, maar ontsporen tegen het eind volledig. Dat is dan ook weer de charme van deze productie. De dwarse regie zorgt voor een onvoorspelbare film die bij vlagen weet te verrassen, omdat Wingard met je verwachtingen speelt en clichés ineens overboord smijt.

Hij heeft betere films gemaakt, maar Wingard slaat met ‘The Guest’ opnieuw geen modderfiguur.

DVD- en blu-ray-release: 30 april 2015