The Haunting in Connecticut (2009)

Regie: Peter Cornwell | 92 minuten | horror, thriller | Acteurs: Virginia Madsen, Kyle Gallner, Elias Koteas, Amanda Crew, Martin Donovan, Sophi Knight, Ty Wood, Erik J. Berg, John Bluethner, D.W. Brown, John B. Lowe, Adriana O’Neill, Will Woytowich, James Durham, Darren Ross, Sarah Constible, Nicholas Podbrey, Blake Taylor, Keith James, Kelly Wolfman, Jessica Burleson, Matt Kippen, Jeny Cassady

‘The Haunting in Connecticut’ is gebaseerd op het – naar verluidt – waargebeurde verhaal van de familie Snedeker, die in 1987 een huis in het dorpje Southington in de Amerikaanse staat Connecticut betrokken. Nadat ze de verhuisdozen uitgepakt hadden ontdekte de familie al snel een kleine begraafplaats in hun tuin, een balsemruimte in de kelder en kasten vol met griezelige foto’s van opgebaarde mensen. Niet zo vreemd als je bedenkt dat het gebouw eerder een uitvaartcentrum huisvestte. Maar het bleef niet bij deze vondsten: niet lang na de verhuizing kregen verschillende familieleden te maken met paranormale activiteiten: het horen van vreemde geluiden, plotselinge temperatuurwisselingen, maar erger nog: visioenen van geheimzinnige figuren. Genoeg om behoorlijk doorgedraaid van te worden dus. Producent Andrew Trapani, die in 2003 een documentaire over de gebeurtenissen in het spookhuis zag, vond dit verhaal aanleiding genoeg voor een verfilming en enkele jaren later is de bioscooprelease een feit.

Sara en Peter Campbell (Virginia Madsen en Martin Donovan) zijn getrouwd, maar hun huwelijk gaat niet over rozen. Geldproblemen en de zorg voor hun doodzieke oudste zoon Matt (Kyle Gallner) en de twee jongere kinderen Mary en Billy (Sophi Knight en Ty Wood) gaat het echtpaar niet in de koude kleren zitten. Ondanks de dubbele vaste lasten besluiten ze toch een tweede huis te gaan huren in Connecticut, het bespaart ze namelijk veel autoritjes: Sara moet frequent met Matt naar een kliniek die gespecialiseerd is in het genezen van kanker. Het Victoriaanse huis dat ze in eerste instantie afwijst, komt toch weer in beeld wanneer Matt op de terugweg naar huis zo ziek wordt dat hij niet meer verder kan rijden. “Where’s the catch?” vraagt Sara zich af, als blijkt dat het huis wel erg goedkoop is. Maar niet zeuren: het huis biedt voldoende ruimte voor het hele gezin (Peter blijft wegens zijn werk door de week nog in het oude huis) inclusief Sara’s nicht Wendy (Amanda Crew), die op de jongste Campbells past. Net als in het waargebeurde verhaal laten de geesten de nieuwe bewoners niet lang met rust, al is het in de film de zieke Matt die het meest te verduren heeft. Waarschijnlijk omdat hij op het randje tussen dood en leven balanceert, is hij ontvankelijk voor de paranormale activiteiten. Bij een potje verstoppertje spelen raken de andere gezinsleden er echter ook bij betrokken en zijn de twijfels of de visioenen misschien door Matts kankerbehandeling komen niet meer gegrond.

‘The Haunting in Connecticut’ is een effectieve spookfilm en weet de kijker ondanks de voorspelbare schrikmomenten de stuipen op het lijf te jagen. En nog vaak ook. Nou ja, voorspelbaar in de zin van dat je, nadat je weer op je stoel zit, tegen jezelf zegt: “ik zag het wel aankomen, hoor!” De registers worden helemaal opengetrokken en de kijker wordt nauwelijks de kans gegund eens niet tussen de vingers door te kijken. Maar om die schrikmomenten heen is de plot eigenlijk vrij mager; niet vernieuwend en niet verrassend. Pluspunten zijn de acteurs: met name de Oscargenomineerde Virginia Madsen (‘Sideways’) en Elias Koteas als de priester die het gezin helpt, al is zijn rol vrij minimaal. Ook de jonge Kyle Gallner weet te overtuigen als de zowel door zijn slopende ziekte als zijn gruwelijke visioenen getormenteerde zoon. Martin Donovan heeft erg weinig te doen en zijn personage had met evenveel effect uit de film geknipt kunnen worden. Er wordt een halfslachtige poging tot verdieping van zijn karakter gedaan, maar het blijft bij een nobel streven. Verder verrichtte de special effects afdeling uitstekend werk, want het resultaat van hun inspanning is meer dan eens verbluffend. Het mag echter niet baten. Doordat de makers konden bogen op een uitstekende cast en goede effecten is de film geen dertien in een dozijn film geworden en vermaken zal de gemiddelde horrorliefhebber zich wel. Maar uiteindelijk is ‘The Haunting in Connecticut’ een weinig opzienbarende horrorfilm.

Bioscooprelease: 30 april 2009