The Haunting in Georgia – The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia (2013)

Regie: Tom Elkins | 100 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Abigail Spencer, Chad Michael Murray, Emily Alyn Lind, Katee Sackhoff, Morgana Shaw, Grant James, Mary Louise Coffee, Lauren Pennington, Jaren Mitchell, Sam Polin, Lance E. Nichols, Cicely Tyson, Brad James, Wayne Pére, Hunter Burke

In ‘The Haunting in Georgia’ betrekt een jong gezin bestaande uit Lisa (Abigail Spencer), Andy (Chad Michael Murray) en hun dochtertje Heidi (Emily Alyn Lind) een huis te midden van een bos. Het heeft al jaren te koop gestaan. Al snel komen zij erachter dat er iets niet klopt op het landgoed. Heidi ziet steeds mensen die haar ouders niet zien. Vooral de geestverschijning van Mr. Gordy zoekt veel contact met haar. Dan blijkt dat het huis ooit bewoond werd door een ‘station master’. Op zijn landgoed in het bos stond een oud stationsgebouw, dat er ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog toe diende om illegaal slaven van het zuiden naar het noorden te transporteren. Langzaamaan ontdekt het gezin wat er met deze slaven is gebeurd.

Toen debuterend regisseur Tom Elkins voor ‘The Haunting in Connecticut’ als editor aan het werk was, moet dit voor hem naar meer gesmaakt hebben. Want voor ‘The Haunting in Georgia’ neemt hij zowel de regie als de montage voor zijn rekening. Hoewel er verder een compleet andere crew en cast aan het werk is gezet, vertoont de film de nodige overeenkomsten met het eerste deel; een oud huis met een verleden en ronddwalende geesten is wat de delen met elkaar verbindt.

Wat dat betreft is ‘The Haunting in Georgia’ dus niets nieuws onder de zon. Een jong stel dat een leegstaand huis betrekt, een griezelig bos en een kind dat meer ‘ziet’ en voelt dan volwassenen en hierdoor makkelijker contact legt met geesten. Met name het begin is erg voorspelbaar; personages schrikken van iets dat helemaal niets engs blijkt te zijn. De horrormomenten voel je aankomen en de beelden en special effects ken je jammer genoeg ook al uit andere films. De grootste ergernis wordt gevormd door het kind dat zich niet als kind gedraagt. De rol van Heidi wordt vertolkt door Emily Alyn Lind, en hoewel zij al best wat rollen op haar naam heeft staan, is het acteerwerk erg matig.

Net als deel één, is ‘The Haunting in Georgia’ gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het lijkt alleen eerder – waargebeurd – door mensen uit hun duim gezogen. Echt gebeurd of niet, het dient in ieder geval als een goed verhaal voor een horrorfilm, want – al is het niets nieuws – geesten zullen niet snel gaan vervelen. Het verhaal is dan ook zeker interessant, met name vanwege de ‘historische’ achtergrond. Het zijn niet zomaar geesten, maar het zijn de geesten van oude slaven die precies hier probeerden de oversteek naar een beter leven te maken.

Aan het verhaal ligt het dus niet. Jammer genoeg wel aan de griezeligheidsfactor. Al komen er wat kleine schrikmomentjes in voor, ‘The Haunting in Georgia’ voelt toch meer aan als een griezelige thriller dan een echte horrorfilm. De geesten komen zo vaak in beeld en zo dichtbij de personages dat je al snel vertrouwd met ze raakt. ‘The Haunting in Georgia’ is spannend en verveelt geen moment, maar het wordt nooit echt bloedstollend. En dat is toch wel een onmisbaar element binnen het genre.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 23 mei 2013
DVD- en blu-ray-release: 17 september 2013