The Hidden Word – Teufelsbraten (2007)

Regie: Hermine Huntgeburth | 180 minuten | drama | Acteurs: Nina Siebertz, Charlotte Steinhauer, Anna Fischer, Margarita Broich, Ulrich Noethen, Péter Franke, Barbara Nüsse, Heinrich Pachl, Ludger Pistor, Ignaz Kirchner, Felix Bröckling, Lukas Gregorowicz, Petra Welteroth, Alice Dwyer, Annette Frier, Sebastian Urzendowsky, Ben Bonta, Susanne Bredehöft, Gottfried Breitfuß, Marita Breuer, Martin Bruhn, Heinrich Cuipers, Anna Marie Fuchs, Helene Grass, Corinna Harfouch, Moritz Klaus, Georg B. Lenzen, Camilla Renschke, Sybille J. Schedwill, Harald Schmidt, Karl Alexander Seidel

Wanneer de kleine Hildegard op een dag het favoriete kopje van haar vader stuk maakt reageert deze furieus. Het gevolg is een fikse afstraffing die meteen de verhoudingen in dit arbeidersgezin weergeeft. Het meisje valt zo al op in deze streng katholieke familie die met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen. Ze wordt niet voor niets Teufelsbraten (duivelsgebroed) genoemd. Haar grootvader is de enige bij wie Hildegard terecht kan voor wat steun.

Het buitenbeentje groeit op in het West-Duitsland van de jaren 50. In het gebied aan de Rijn tussen Keulen en Düsseldorf ligt de heimat. Haar vader is een simpele fabrieksarbeider en haar moeder verdient de kost als poetsvrouw. In deze sociale klasse is er geen ruimte voor een deftige opleiding. Het gaat er binnen vier muren dan ook ruw aan toe. De kleine Hildegard wil zich echter ontwikkelen. Beetje bij beetje leert ze lezen en schrijven. Ze is bovendien erg schrander en beschikt over een levendige fantasie. Haar grootvader stimuleert haar hier in en vormt een buffer tegen de rest van de familie. Wanneer ze op een dag bij een klasgenootje mee aan tafel mag schuiven, ziet ze met eigen ogen hoe de betere klasse zich gedraagt. Haar tafelmanieren leveren haar echter een nieuwe rammeling op. Volgens vader zal ze altijd een kind van arbeiders blijven. Die kan ook het taalgebruik van Hildegard maar matig waarderen. Hij zweert bij het plaatselijk dialect. In haar strijd om dit enggeestig milieu te ontvluchten dreigt het dan ook slecht af te lopen met het meisje.

Deze prent is gebaseerd op ‘Das Verborgene Wort’, de succesroman van de Duitse schrijfster Ulla Hahn. Het verhaal is een vurig pleidooi voor zelfontwikkeling. Het personage van Hildegard bewijst dat afkomst geen obstakel hoeft te zijn om dromen waar te maken. Geloof in jezelf is een mooie eigenschap die niemand kan breken. Ondanks de conventionele en soms stroperige regie overtuigt ‘The Hidden Word’ als bildungsroman en tijdsevocatie. Dat is in de eerste plaats te danken aan de mensen van de decoratie en de kostuumafdeling. De heersende tijdsgeest wordt perfect weergegeven. Een ander pluspunt is de invulling van de personages. Ook de castingverantwoordelijke mag zich hard op de borst kloppen. De som van deze delen zorgt voor een krachtig staaltje Duitse gründlichkeit.

Jochem Geelen