The Horse Whisperer (1998)

Regie: Robert Redford | 170 minuten | drama, romantiek, western | Acteurs: Kristin Scott Thomas, Robert Redford, Scarlett Johansson, Dianne Wiest, Sam Neill, Chris Cooper, Cherry Jones, Ty Hillman, Kate Bosworth, Steve Fry

‘Op een Zen-achtige manier vertelt mijn boek over mensen die zichzelf genezen door een wijze van leven te vinden die past bij henzelf en de hele wereld.’ zegt Nicholas Evans zelf over zijn debuutroman ‘The Horse Whisperer’ (1995). Wie had kunnen denken dat een wat langdradig, sentimenteel verhaal over een meisje en haar getraumatiseerde paard zo’n doorslaand succes zou zijn? Toch werd het boek van Nicholas Evans een gigantische bestseller en daarna duurde het natuurlijk niet lang voordat er een film van werd gemaakt. Het is de eerste “Grote Film” van Scarlett Johansson en nadat zij haar doorbraak had in ‘Lost in Translation’ kwam de rolprent opnieuw in de belangstelling te staan.

Het is een verrassend mooie film. Ondanks de vrij sentimentele thematiek over gewonde dieren en depressieve kinderen weet regisseur en hoofdrolspeler Robert Redford zo goed en zo kwaad als het gaat, al te sentimentele scenes te vermijden. Het is de eerste film die Redford regisseerde sinds zijn regiedebuut ‘Ordinary People’, achttien jaar geleden. Ook die film had een verstoorde relatie tussen ouders en kinderen als thematiek. Redford is ook overtuigend als de wijze man die zo goed met getraumatiseerde paarden, en mensen, om kan gaan. Scarlett Johansson is prima als het getraumatiseerde, door schuld geteisterde kind, Kristin Scott Thomas is goed op haar plek als de bitchy carrièrevrouw die alles op alles zet om haar dochter te redden en die langzaam ontdooit in het gezelschap van de wijze Paardenfluisteraar en onder invloed van het schitterende landschap van de Amerikaanse staat Montana. Misschien dat Montana nog wel de sterkste rol neerzet; je zou meteen boer willen worden tussen al die aardige mensen en die prachtige open vlakte. Dat het geheel toch wat braaf blijft en weinig verrassingen kent kon de uitstekende cast verder ook niet helpen.

Liesbeth Broekhuyse

Bioscooprelease: 12 november 1998