The House Bunny (2008)

Regie: Fred Wolf | 97 minuten | komedie | Acteurs: Anna Faris, Colin Hanks, Emma Stone, Kat Dennings, Hugh M. Hefner, Christopher McDonald, Beverly DAngelo, Katharine McPhee, Rumer Willis, Kiely Williams, Dana Goodman, Kimberly Makkouk, Monet Mazur, Tyson Ritter, Sarah Wright

‘The House Bunny’ heeft in meerdere opzichten veel weg van ‘Legally Blonde’ (2001). De scripts voor beide films zijn geschreven door hetzelfde duo. Kirsten Smith en Karen McCullah Lutz, die al eerder verantwoordelijk waren voor ondermeer ‘She’s the Man’ (2006), ‘Ella Enchanted’ (2004) en ‘10 Things I Hate about You’ (1999), presenteren wederom een op het eerste gezicht dom blondje die veel meer in haar mars blijkt te hebben. Zelfs de moraal van het flinterdunne verhaal vertoont grote gelijkenis; iedereen moet vooral zichzelf zijn en zich niet anders voordoen.

Na Reese Witherspoon in ‘Legally Blonde’ is het nu de beurt aan Anna Faris om een dom blondje te spelen. Zij is voornamelijk bekend van haar vertolking van Cindy Campbell in de ‘Scary Movie’-films, maar zij heeft ook toneelervaring opgedaan en gespeeld in serieuze films als ‘Brokeback Mountain’ en ‘Lost in Translation’. Voor de rol van Shelley Darlingson hoeft zij niet diep te gaan. Teruggrijpen naar haar ervaring opgedaan in de ‘Scary Movie’-films is wel voldoende. In eerste instantie zou je zeggen dat je te maken hebt met een Goldie Hawn look-a-like die in de huid van Cindy Campbell is gekropen.

Een groot deel van de grappen (bijvoorbeeld de Marilyn Monroe-scène) zouden zo uit een Zucker Abraham Zucker-produktie (de naam van het studentenhuis Zeta Alfa Zeta is een verwijzing naar dit trio) kunnen komen; ze zijn van hetzelfde niveau. Dit versterkt het Cindy-flashback-gevoel dat bij de kijker ontstaat. Het lijkt of Anna Faris ook niet de moeite neemt om een andere invulling aan haar personage te geven.

Naast ‘Legally Blonde’ vertoont de film overeenkomsten met ‘Revenge of the Nerds’ (1984). Ook in ‘Revenge of the Nerds’wordt een studentenhuis met sluiting bedreigd wanneer er niet genoeg nieuwe leden bijkomen. Aangezien in ‘The House Bunny’ het vrouwelijke nerds die niet populair zijn, wordt het verhaal vanuit dat gezichtspunt verteld. De studentes ondernemen de gebruikelijke acties om een ondergang te voorkomen. ‘The House Bunny’ is niet origineel, maar wel een vermakelijke komedie, die niet veel om het lijf heeft.

Lodi Meijer