The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 (2015)

Regie: Francis Lawrence | 136 minuten | avontuur, science fiction | Acteurs: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore, Willow Shields, Sam Claflin, Elizabeth Banks, Mahershala Ali, Jena Malone, Jeffrey Wright, Paula Malcomson, Stanley Tucci, Natalie Dormer, Evan Ross, Elden Henson, Wes Chatham, Eugenie Bondurant, Sarita Choudhury, Stef Dawson, Meta Golding, Patina Miller, Omid Abtahi

In een markt die overspoeld wordt door young adult-reeksen valt het niet mee om boven de middelmaat uit te steken. Toch is het ‘The Hunger Games’ gelukt. Een sterk concept en een topcast zorgden voor volle zalen en lovende recensies. Met ‘The Hunger Games: Mockingjay – Part 2’ krijgt de reeks een waardige afsluiting.

Na het ietwat tamme opmaatje van ‘Mockingjay – Part 1’ trekt ‘Part 2’ alle registers open. Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) herstelt van de moordaanslag door de gehersenspoelde Peeta (Josh Hutcherson) en zweert wraak op president Snow (Donald Sutherland). Ze neemt geen genoegen met de ceremoniële rol die rebellenleider Alma Coin (Julianne Moore) haar toebedeelt en trekt op eigen houtje ten strijde. Om grip op de situatie te houden geeft Coin haar een eliteteam mee dat deels uit nieuwe gezichten en deels uit oudgedienden als Gale (Liam Hemsworth), Finnick (Sam Claflin) en Peeta bestaat. Snow zit ondertussen niet stil. Hij zet zijn spelmakers aan het werk en verandert de straten van het Capitool in een labyrint vol dodelijke boobytraps. Of zoals Finnick het zegt: “Welcome to the 76th Hunger Games!”

Het duurt even voordat ‘Mockingjay – Part 2’ op gang komt, maar als het spektakel losbarst spettert het van de explosies, kolkende olie en gemuteerde wezens. De inventieve moordmethodes zorgen uiteraard voor verliezen bij Katniss en haar team. Sommige personages kennen we als kijker te kort om over te treuren, maar toch komt de boodschap van de film aan. Oorlog is een smerig spel; niemand komt er ongeschonden uit en zelfs de helden hebben vuile handen. Na de climax trekt regisseur Francis Lawrence veel tijd uit om het verhaal af te ronden. Misschien iets te veel – steeds als je de aftiteling verwacht gaat de film tóch nog even door – maar het zijn wel de momenten waarop ‘The Hunger Games’ dieper graaft dan zijn rivalen. De film raakt aan thema’s die maar al te actueel zijn – de morele dilemma’s van oorlog, de rol van de media – en kiest voor een verrassend duistere, genuanceerde toon.

Er zijn elementen aan ‘Mockingjay – Part 2’ die minder goed werken. Bij tijd en wijle gaat de vaart eruit en je kunt je afvragen of het handig was om het laatste boek van de reeks in twee delen op te splitsen. Als je beweert dat dit noodzakelijk was werk je vast bij de marketingafdeling van de filmmaatschappij. En dan de vergelijking met ‘Twilight’. We maken hem liever niet, maar als Katniss moet kiezen tussen de spannende Gale en de betrouwbare Peeta ontkomen we er niet aan. Erg boeiend is deze driehoeksverhouding nooit geweest, maar Katniss maakt in ieder geval een volwassen keuze en dat is in dit segment al heel wat. Als laatste had de editor wat ons betreft de schaar mogen zetten in de laatste minuten van de film.

Gelukkig heeft ‘Mockingjay – Part 2’ veel om van te houden. Jennifer Lawrence laat zien waarom ze de meest succesvolle actrice van haar generatie is. Wijlen Philip Seymour Hoffman (spelmaker Plutarch Heavensbee) bewijst in zijn laatste film opnieuw dat hij nooit een slechte rol heeft gespeeld. Ook de rest van de cast maakt het beste van hun soms beperkte screentime. En dan de mooie observaties die in de film opduiken. “Now we’re in that sweet period where everyone agrees that our recent horrors should never be repeated. But collective thinking is usually short-lived. We’re fickle, stupid beings with poor memories and a great gift for self-destruction.” Om te huilen zo waar.

Het allerbelangrijkste: ‘The Hunger Games’ neemt de doelgroep van jongvolwassenen serieus. Van dit soort series mogen er meer gemaakt worden.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 18 november 2015