The Hunt for the BTK Killer (2005)

Regie: Stephen T. Kay | 84 minuten | drama, misdaad, biografie, thriller | Acteurs: Gregg Henry, Robert Forster, Michael Michele, Maury Chaykin, Joey Campbell, Andrew Church, Michael Fox, Ross Fox, Steven Holmberg, Mark A. Owen, Kimberly Parkhill, McKenzi Scott, Janaya Stephens, Jeremy Strong, Mike Turner, Cecil Wright, Loretta Yu

Iemand die drie of meer afzonderlijke moorden pleegt gedurende een periode van meer dan dertig dagen wordt een seriemoordenaar genoemd. De eerste seriemoordenaar die dit etiket opgeplakt kreeg was Ted Bundy, maar uiteraard was hij niet de eerste in de geschiedenis. Seriemoordenaars zijn een dankbaar onderwerp voor films, bijna jaarlijks komen er wel nieuwe films uit over bestaande, maar ook fictieve seriemoordenaars. In het eerste rijtje hoort ‘The Hunt for the BTK Killer’ thuis. BTK staat voor Bind Torture Kill, en hiermee is de modus operandi van de misdadiger meteen verklaard.

Dennis Rader was, net als veel van zijn “collega’s”, aan de buitenkant een doodnormale man, een gerespecteerd burger zelfs. Hij was gehuwd en heeft twee kinderen (die overigens geboren zijn ná zijn eerste moorden). Deze pleegde hij op 29-jarige leeftijd in 1974, toen hij vier leden van de familie Otero ombracht. Na zijn daad schreef hij brieven aan de politie, die op inventieve manieren onder de aandacht werd gebracht. Hij doopte zichzelf om tot BTK Killer en bleef gedurende twaalf jaar actief, zij het onregelmatig. In 1991 maakte hij zijn laatste slachtoffer. In maart 2004 begon zijn communicatie met de politie opnieuw, hetgeen leidde tot zijn arrestatie in februari het jaar erop. Dennis maakte de fout een floppydisk te gebruiken, die gegevens bevatte van waar deze het laatst gebruikt was. Reden van de plotselinge verbreking van de stilte was het boek “Nightmare in Wichita: The Hunt for the BTK Strangler” door Robert Beattie. Deze auteur beweerde meer over BTK te weten dan hijzelf, en dat kon BTK niet op zich laten zitten.

In de film wordt de rol van Dennis Rader vertolkt door Gregg Henry. De Amerikaan blijkt een prima keuze, want zijn acteerprestatie is één van de sterke punten in deze tv-film. Met een enorme staat van dienst heeft Henry voldoende bagage om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Zijn Dennis Rader is uitstekend neergezet, alles aan de man is eng – weliswaar omdat je de nodige achtergrondinformatie hebt – maar zelfs als hij een bosje bloemen naar zijn bejaarde moeder brengt, wekt hij afgrijzen op. Tegelijkertijd kun je je goed voorstellen dat niemand ook maar enig vermoeden had van zijn daden. De andere bekende acteur in de film, Robert Forster, bekend van onder andere ‘Charlie’s Angels: Full Throttle’ en ‘Jackie Brown’, waarvoor hij een Oscarnominatie ontving, weet jammer genoeg minder te overtuigen in zijn rol als detective Jason Magida. Alhoewel Magida degene is die Rader uiteindelijk weet te arresteren, komt zijn drive niet goed uit de verf en blijft zijn personage wat aan de vlakte.

De film volgt de gebeurtenissen vrij nauwkeurig en is daarmee een veel betere weergave van de feiten als het op dezelfde personen gebaseerde ‘B.T.K. Killer’ (2005), van regisseur Uli Lommel. Voor horrorfans valt er weinig te griezelen, er wordt weinig tijd besteed aan de moorden zelf en als er al iets getoond wordt is dat in korrelig beeld en zonder al te veel gore. In feite gebeurt er weinig en kan de film beter ‘Dennis, Portrait of a Serial Killer’ genoemd worden. Het voelt bijna als een documentaire of een reconstructie. Geen bijzondere film, maar dankzij het vakwerk van Gregg Henry voor geïnteresseerden in Dennis Rader geen slechte keuze.