The Ice Storm (1997)

Regie: Ang Lee | 113 minuten | drama | Acteurs: Kevin Kline, Joan Allen, Sigourney Weaver, Henry Czerny, Tobey Maguire, Christina Ricci, Elijah Wood, Adam Hann-Byrd, David Krumholtz, Jammey Sheridan, Kate Burton, William Cain, Michael Cumpsty, Maia Danziger, Katie Holmes, Allison Janney, Jonathan Freeman

Voordat Ang Lee de wereld trakteerde op het intense ‘Brokeback Mountain’ was de beste man al eerder goed op dreef. Zo’n slordige acht jaar voor de Oscarwaardige cowboy-romance, blikte de cineast ‘The Ice Storm’ in. Deze film is ondertussen ingesneeuwd in de loop der jaren. Volledig onterecht, want ‘The Ice Storm’ is een beklemmende film die je echt raakt.

In ‘The Ice Storm’ maken we kennis met het gezin Hood. Op het eerste gezicht een gelukkige familie met een optimistische toekomst. Onder de oppervlakte blijkt er echter heel wat minder fraais te schuilen. Ben (Kline) en Elena (Cusack) liggen zowat in scheiding en ook de kinderen worstelen met het leven. Uitwonende zoon Paul (Maguire) is een verlegen student die zijn weg naar volwassenheid probeert te vinden, dochter Wendy (Ricci) is een meisje dat wanhopig probeert haar seksualiteit te ontdekken. Als een barre ijsstorm uitbarst, veranderen de levens van de Hoods ingrijpend.

In ‘The Ice Storm’ schetst Lee een beeld van het Amerika in de jaren 70. De tijd van vrije seks, marihuana en losbandigheid. Dat de vrije moraal die de Hoods hanteren te ver door is geslagen, blijkt wel uit de gebeurtenissen die de revue passeren. Het oppervlakkige leven van alledag breekt het gezin op. De familie pretendeert gelukkig te zijn, maar diep van binnen wordt het gezin verteerd door twijfel en pijn. Iedereen leeft naast elkaar heen en de gebrekkige communicatie zorgt voor een gespannen sfeer in huis.

Naast de situatie met de Hoods, besteed Lee ook aandacht aan de buren. De nukkige buurvrouw (prachtrol van Weaver) beleeft een liefdeloze affaire met Ben. De buurjongens tonen dan weer een opvallende interesse in de seksuele Wendy. Niet alleen huiselijke problemen zijn in ‘The Ice Storm’ te zien, ook een typisch jaren 70 fenomeen als een sleutelparty wordt belicht. In een hartverscheurende scène zien we hoe getrouwde stellen vreemdgaan door autosleutels uit een kom te pakken en met de bewuste eigenaar mee naar huis te gaan. Als pa en ma Hood tenslotte meedoen aan het spel, komt hun toch al fragiele relatie onder flinke druk te staan.

Waar Lee’s film goed in scoort is het aanstippen van de gevolgen van liefdeloze seks en miscommunicatie in relaties. De personages zoeken hun heil in vluchtige avontuurtjes, maar het ware geluk kunnen ze maar niet vinden. De pijn en machteloosheid waarmee de personages worstelen worden op een ijzersterke manier geportretteerd door de cast. Vooral Sigourney Weaver is fantastisch als hardvochtige, bitchy moeder. Maar ook Kevin Kline is goed in z’n rol als hulpeloze vader.

De meest indrukwekkende rol in Lee’s film wordt gespeeld door Christina Ricci. De actrice zet op onnavolgbare wijze een ontspoord meisje neer. Eigenlijk is elke rol in ‘The Ice Storm’ een vermelding waard, zowel acteerveteranen als Weaver, Kline en Cusack doen niet onder voor jonge honden als Maguire, Wood en Ricci. Het mooie aan ‘The Ice Storm’ is dat hoewel geen enkel personage echt sympathiek is, ze toch weten te ontroeren. Je ziet hoe mensen grove fouten maken waarmee ze geen vrede hebben. Toch lukt het hen niet om hun daden te herstellen. Ondanks enkele walgelijke daden, blijven de personages heel herkenbaar en realistisch. Hun acties zijn niet goed te praten, maar wel enigszins begrijpelijk.

Omdat ‘The Ice Storm’ over een groot aantal personen, met ieder hun eigen problemen gaat, is de film wel zwaar geworden. Vrolijk of opbeurend is het allemaal niet. Af en toe lijkt het wel alsof de hele wereld tegen de Hoods is. Het gezin krijgt een bak ellende op zich uitgestort, waar je u tegen zegt. Hoewel de hoeveelheid hartzeer soms wat overdreven lijkt, blijft de balans van de film wel goed. Lee wisselt behendig wat moeilijke momenten af met rustigere passages. De ingetogen soundtrack van de film geeft de productie ook de nodige lucht.

‘The Ice Storm’ is een ten onrechte onderbelichte film. Wat Lee geflikt heeft is briljant. In een kleine twee uur zet de cineast een indringend beeld neer van een verloren generatie die wanhopig op zoek is naar geluk. Het is flauw om met clichés te strooien, maar goed in dit geval kom je er niet onderuit: ‘The Ice Storm’ is een ijzingwekkend goede film die je kippenvel bezorgt.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 3 september 1998