The Infidel (2010)

Regie: Josh Appignanesi | 100 minuten | komedie | Acteurs: Yigal Naor, Stewart Scudamore, Omid Djalili, James Floyd, Archie Panjabi, Leah Fatania, Stuart Antony, Scott Walters, Mina Anwar, Amit Shah, Soraya Radford, Ravin Ganatra, Christian Lees, Jonah Lees, Richard Schiff, Miranda Hart, Chris Wilson, Niraj Naik, Madison Cole, Bhasker Patel, Sartaj Garewal, Rod Silvers, Matt Lucas, Michele Austin, David Hawker, Max Rissman

De Brits-Iraanse Omid Djalili is een meermaals bekroonde comedian en stand-upper van internationale allure, die in Groot-Brittannië zijn eigen sketch-show heeft waarin hij zich kan uitleven. In zijn show en zijn stand-up-werk staan thema’s als de multiculturele maatschappij, terrorisme, identiteit en religie centraal. Djalili is heel veelzijdig, zo heeft hij ook een waslijst aan filmrollen op zijn palmares staan (onder meer in ‘Gladiator’ uit 2000 en in ‘Pirates of the Caribbean: At World’s End’ uit 2007). Soms zijn zijn filmprojecten net iets persoonlijker dan andere keren. ‘The Infidel’ (2010) bijvoorbeeld, is een typisch kolfje naar zijn hand. Deze bescheiden Britse film, geregisseerd door Josh Appignanesi, durft het aan het meest heikele thema van allemaal aan te snijden – de animositeit tussen joden en moslims – en doet dit op de enige manier die mogelijk is: met humor.

Omid Djalili speelt Mahmud Nasir, een gematigde Londense moslim die soms wat moeite heeft zijn woedeaanvallen te beheersen maar verder een rustig leventje leidt met zijn vrouw en twee kinderen. Mahmuds leven wordt echter compleet op zijn kop gezet wanneer hij het huis van zijn onlangs overleden moeder opruimt en een adoptiecertificaat tegenkomt. Mahmud blijkt van geboorte helemaal geen moslim te zijn, maar een jood die geadopteerd werd door moslims. De onthulling komt op een wel erg ongelukkig moment: Mahmuds zoon Rashid (Amit Shah) probeert indruk te maken op de radicale imam El Masri (Yigal Naor), de stiefvader van zijn verloofde. De met zijn identiteit worstelende Mahmud probeert daarom stiekem – achter de rug van zijn gezin om – zijn joodse ‘ik’ te leren kennen. Hij krijgt daarbij hulp uit onverwachte hoek; Lenny (Richard Schiff), de joodse taxi-chauffeur die hij regelmatig vervloekt heeft, neemt hem op sleeptouw.

Er zijn verschillende manieren om het joods-arabische conflict te benaderen met humor. ‘The Infidel’, naar een script van David Baddiel, houdt het beschaafd (men hoeft ook niet over het randje te gaan om een punt te maken). Natuurlijk komen de nodige clichés voorbij, daar lijk je in dit soort films niet aan te kunnen ontkomen. Waar sommige grappen er duimendik op liggen, zitten ze hier en daar ook verstopt op momenten wanneer je ze niet verwacht. En laten juist dat de scènes zijn die ‘The Infidel’ de moeite waard maken. Een pluim voor de komische timing van zowel de regisseur als voor de hoofdrolspeler. Djalili had duidelijk veel plezier in het spelen van zijn rol en heeft vooral met Schiff een heerlijke chemie. Ook al is Mahmud een opgewonden standje die het bloed onder je nagels vandaan kan halen, Djalili maakt er een onweerstaanbaar vaatje buskruit van die je het beste van de wereld gunt.

Helaas vliegt ‘The Infidel’ naar het einde toe flink uit de bocht met een nogal vergezochte apotheose die afbreuk doet aan de rest van de film. Alles bij elkaar is dit geen hoogvlieger, maar wel een charmant en bij vlagen grappig filmpje met het hart op de juiste plaats.