The Invasion (2007)

Regie: Oliver Hirschbiegel | 93 minuten | actie, drama, horror, thriller, science fiction | Acteurs: Nicole Kidman, Daniel Craig, Jeremy Northam, Jackson Bond, Jeffrey Wright, Veronica Cartwright, Josef Sommer, Celia Weston, Roger Rees, Eric Benjamin, Susan Floyd, Stephanie Berry, Alexis Raben, Adam LeFevre, Joanna Merlin, Field Blauvelt, Rhonda Overby, Reid Sasser, Brandon Price, Jeremiah Hake, Jeff Wincott, Wes Johnson, Parker Webb, Michael Stone Forrest

“Nee,” zei Warner tegen de final cut van Olivier Hirschbiegels (‘Der Untergang’ en ‘Das Experiment’) grote Amerikaanse debuut, en haalde de Wachowski-broertjes erbij om delen van de film te herschrijven. Hoe de versie van ‘The Invasion’ van de Duitser er uit zag zullen we nooit weten. Wat we wel weten is dat ‘The Invasion’ nadat de broertjes ermee klaar waren niet veel om het lijf heeft. De vierde adaptatie van Jack Finneys boek ‘The Body Snatcher’ is een die overbodig is.

Voor diegenen die niet bekend zijn met ‘The Body Snatchers’ een spoedcursus: de ‘Body Snatchers’ zijn mysterieuze sporen die het menselijk lichaam overnemen en emoties compleet afvlakken. In het boek en de vorige films groeien de sporen in een cocon waar, als de geïnfecteerde in slaap valt, een perfect kloon uit stapt. In ‘The Invasion’ zijn de cocons afgeschaft, maar manifesteert het virus zich wel in de REM-slaap. Post-transformatie is het slachtoffer niet meer dan een emotieloze zombie, minus het smerige voorkomen.

Het buitenaardse gespuis komt dit keer samen met een neergestorte spaceshuttle op aarde terecht. Een van de eerste die geïnfecteerd raakt met de gevaarlijke sporen is Tucker Hoffman
(Jeremy Northam), een hoge pief bij het Center for Disease Control. Een nacht later – het virus manifesteert zich in de REM-slaap – is Tucker een zielloze zombie. Tucker misbruikt zijn positie bij het CDC om het virus te verspreiden over grote aantallen mensen. Wat wordt afgedaan als vaccinatie tegen een pittige griepepidemie is eigenlijk het massaal verspreiden van de gevaarlijke sporen.

In Washington krijgt psychiater Carol Bennell (Nicole Kidman) een telefoontje van Tucker die haar ex-man blijkt te zijn. Na vier jaar van desinteresse wil Tucker opeens dat hun zoon Oliver (Jackson Bond) bij hem komt logeren. Verbaasd, maar niet gealarmeerd brengt Carol Olivier naar zijn vader. Als Carol met haar vriend Ben Driscoll (Daniel Craig) en bioloog Dr. Stephen Galeano (Jeffrey Wright) achter de waarheid van de epidemie komen is het rennen geblazen om Olivier te vinden en te ontsnappen uit de geïnfecteerde stad.

Het is in deze ontsnapping dat de stempel van de Wachowski’s overduidelijk is: over-the-top auto achtervolgingen, het geluid van scheurend staal, brandende autowrakken en helikopters. Het is het type scène dat in het an sich spannende plot een storende factor is. Tevens zit de film vol met flashbacks en frontflashes, ongetwijfeld ook toe te schrijven aan de Wachowski’s, om het geheel nog net wat onoverzichtelijker te maken.

Het is voornamelijk jammer dat ‘The Invasion’ niet kan kiezen wat voor film het wil zijn. De kijker wordt doodgegooid met flauwe verwijzingen naar de situatie in Irak maar er wordt nooit een oordeel geveld. De spannende momenten die de film wel rijk is, worden verstoord door lompe actiesegmenten. “Zou het niet beter zijn als er nooit meer oorlog was” zemelen de zombies in een poging een gewetensvraag te stellen of we niet beter af zijn als hersenloze poppen. Maar ‘The Invasion’ geeft er in ieder geval geen antwoord op.

Misschien treft Hirschbiegel uiteindelijk geen blaam wegens het ingrijpen van de studio, maar ‘The Invasion’ draagt desondanks zijn naam. Het is geen best Amerikaans debuut geworden voor de regisseur. Misschien doet hij er verstandig aan de volgende keer maar een film te maken die niet al drie keer eerder is gedaan.

Caspar Kraaijpoel

Bioscooprelease: 25 oktober 2007