The Killing Floor (2007)

Regie: Gideon Raff | 94 minuten | thriller | Acteurs: Marc Blucas, Joel Leffert, Shiri Appleby, Jeffrey Carlson, Reiko Aylesworth, Bethany Butler, Andrew Weems, Alison McAtee, Derek Cecil, John Bedford Lloyd. Paul Urcioli, Tina Benko, John Di Benedetto, Rick Borgia, Jason Bushman, Lou D’Amato, Michelle Hopkins, Roberta Maxwell, Joe Pontillo, Bria Roberts

Sommige momenten zijn zo dramatisch slecht en andere zijn weer gewoon goed, dat het bijna lijkt alsof ‘The Killing Floor’ door twee mensen is geschreven en geregisseerd die het niet met elkaar eens konden worden. Als uiteindelijk de gebeurtenissen naar de kijker toe duidelijk worden, sta je nog best verbaasd te kijken.

Succesvol literair agent David Lamont (Marc Blucas) is erg egoïstisch en altijd met zijn werk bezig. Wanneer hij een spiksplinternieuw huis aanschaft in New York krijgt hij te maken met vreemde foto’s van vermoorde mensen en videobanden waarop hijzelf te zien is. De moorden lijken in zijn huis gepleegd te zijn en David is vastbesloten uit te zoeken wie hem achterna zit. Hierbij zullen echter onverwachts een aantal doden vallen. Als je kritisch kijkt naar sommige momenten moet je wel vaststellen dat de makers wel erg makkelijk voorbijgaan aan de geloofwaardigheid. Het is namelijk wel erg dwars dat David enkele miljoenen aan een luxe penthouse uitgeeft, maar wat zijn eigen veiligheid betreft niet erg actief handelt.

De vraag die je je als kijker continu stelt is: wie is de dader? De leukste rol is voor John Bedford Lloyd. Met zijn griezelige uiterlijk en zware stem komt hij al snel in aanmerking voor de bad guy. In ‘The Killing Floor’ is hij een detective. Maar is hij wel te vertrouwen? Je bekijkt elk personage namelijk met een goede dosis argwaan en niemand is te vertrouwen. Regisseur Gideon Raft krijgt het voor elkaar elk personage op een bepaalde manier wel verdacht te maken waardoor je niemand op voorhand kunt uitsluiten en dat maakt het wel spannend. Een stuk minder spannend zijn de vele scènes in het penthouse waarbij David in zijn bed ligt en wakker schrikt van zijn telefoon of een ander geluid. Vervolgens krijgt hij het gevoel dat iemand in zijn huis is en kijkt hij ernstig geforceerd de kamer rond op zoek naar een mogelijke indringer.

Hoe groot het huis ook is, er is veel te weinig gebruik van gemaakt. Een beetje eigenaardig verder is dat naar het einde toe ineens de sfeer van de film omslaat. Dit heeft enkele onsmakelijke en totaal niet bij de rest van de film passende scènes opgeleverd. Hoewel de plot toch best goed in elkaar zit, is het motief van de dader wel een beetje tegenvallend. Ondanks de paar kritiekpunten is ‘The Killing Floor’ wel een vermakelijke film. Het heeft een origineel plot dat je niet bij dit soort kleinere films verwacht. Een voorzichtige aanrader.

Redactie Cinemagazine