The King’s Gardens-A Little Chaos (2014)

Regie: Alan Rickman | 117 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Kate Winslet, Matthias Schoenaerts, Alan Rickman, Stanley Tucci, Helen McCrory, Steven Waddington, Jennifer Ehle, Danny Webb, Henry Garret, Morgan Watkins, Pauline Moran, Adrian Schiller, Adrian Scorborough

1684. Lodewijk XIV (Alan Rickman) vraagt aan tuinarchitect  André le Notre (Matthias Schoenaerts) om de tuinen van paleis Versailles te ontwerpen. Le Notre neemt de onbekende hovenier Sabine de Barra (Kate Winslet) aan om een bijzondere fontein te creëren die de blikvanger van de tuinen moet worden. Sabine past met haar plattelandsachtergrond nauwelijks in de wereld van het hof, maar er ontstaat wel een bijzondere band tussen haar en Le Notre door hun gedeelde passie. Le Notre is echter getrouwd en zijn vrouw (Helen McCrory) ziet in Sabine een groot gevaar. Sabine heeft op haar beurt moeite met de etiquette van het hof en worstelt ondertussen met haar eigen demonen uit het verleden.

Alan Rickman is voor velen alleen bekend van zijn acteerwerk. Als professor Sneep in de Harry Potter films en als schurk in films als ‘Die Hard’ heeft de Brit met de donkere stem een goede staat van dienst. ‘The King’s Gardens’ ( in andere landen heet de film ‘A Little Chaos’) is niet zijn eerste film als regisseur. In 1997 regisseerde Rickman al ‘The Winter Guest’ met Emma Thompson. Rickman kreeg het script van ‘The King’s Gardens’ opgestuurd voor de rol van de Zonnekoning, maar zag ook wel wat in een regiebaantje.

De aankleding van de film ziet er werkelijk prachtig uit. De kostuums, sets en locaties dragen allemaal bij aan de authentieke sfeer ondanks de Britse accenten van de Franse karakters. De film wordt gedragen door Kate Winslet die als zelfstandige vrouw het moet zien te redden in een wereld waarin werkende vrouwen alles behalve normaal zijn. Naast haar moeilijke bestaan als werkende vrouw heeft Winslet ook de taak om zo nu en dan te tonen dat Sabine een vreselijke ervaring probeert weg te stoppen. Winslet is goed gecast als Sabine, maar had de film vast naar een hoger plan weten te tillen als haar karakter nog wat beter was geschreven. Sabine is zo nu en dan te standaard. Ook Matthias Schoenaerts moet vermeld worden. De Belg houdt zich goed staande tegenover Winslet en speelt zijn karakter Le Notre als een typisch stille-wateren-hebben-diepe-gronden-type. Rickman en Winslet speelde in 1995 al samen in het succesvolle ‘Sense and Sensibility’. In deze film delen ze nauwelijks scènes op de belangrijkste scène na, die dan ook direct de sterkste is uit de gehele film. Sabine denkt tijdens het kopen van planten voor de Versailles tuin dat de koning een simpele hovenier is en spreekt hem ook zo aan. Het misverstand word door de koning ondanks zijn verbazing nog even in stand gehouden totdat Sabine haar fout ontdekt. De scène laat de verschillen tussen de klassen zien en dat iemand als de koning van Frankrijk ook behoefte heeft aan echt contact.

De romance tussen Sabine en André ontstaat op een lichtvoetige en charmante wijze. André is getrouwd en terughoudend maar het is duidelijk dat hij onder de indruk is van Sabine. Het is dan ook een grote anticlimax dat de spanning tussen de twee zonder aanleiding helemaal uitdooft. Rickman lijkt in de derde akte de romance minder belangrijk te vinden dan de uitleg rondom Sabine’s verdriet. Het haalt de vaart uit de film die sowieso al aan de trage kant is. Wie trouwens verwacht dat er veel mooie shots komen van de beroemde tuinen van Versailles komt bedrogen uit. Omdat Sabine alleen een klein deel van de tuin maakt concentreert de film zich ook daar op.

‘The King’s Gardens’ is een charmante film die er prachtig uitziet. Ondanks het altijd prima acteerwerk van topactrice Kate Winslet blijft de film echter aan de oppervlakte, wat te wijten valt aan het net iets te vlakke script. Een prima film voor tussendoor maar na afloop zal ‘The King’s Gardens’ niet lang blijven hangen.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 18 juni 2015
VOD-release: 27 oktober 2015