The Ladykillers (2004)

Regie: Joel Coen, Ethan Coen | 104 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Tom Hanks, Irma P. Hall, Marlon Wayans, J.K. Simmons, Tzi Ma, Ryan Hurst, Diane Delano, George Wallace, John McConnell, Jason Weaver, Stephen Root, Lyne Odums, Walter K. Jordan, George Anthony Bell, Greg Grunberg

De nieuwste film van de Coens is in de pers nogal lauwtjes ontvangen. ‘The Ladykillers’ zou bij lange na niet het hoge niveau uitademen van eerdere producties van de regisserende broertjes. Toegeven, de nieuwste Coenfilm is toegankelijker en mikt op een grotere doelgroep, maar de kwaliteit van de film is nog steeds beter dan de doorsnee Hollywood-productie.

De kracht van ‘The Ladykillers’ zit in het spel van de acteurs die zichtbaar plezier hadden tijdens het filmen. De personages zijn zo karikaturaal en dik aangezet dat het erg grappig is om naar te kijken. Vooral Tom Hanks maakt indruk als de flamboyante professor Dorr. Met zijn vet aangezette Zuidelijk accent en irriterende lachje is hij enorm humoristisch. Deze rol staat ver af van de meer serieuzere rollen die Hanks de laatste jaren heeft gespeeld. Hanks leeft zich dan ook helemaal uit in zijn bizarre personage en maakt van de professor een aandoenlijke crimineel. Naast Tom Hanks valt ook J.K Simmons op. Simmons is vooral bekend van zijn rol als J. Jonah Jameson uit de Spiderman-films, maar hopelijk zorgt ook zijn rol uit ‘The Ladykillers’ voor een grotere bekendheid van deze acteur. Simmons speelt Garth Pancake, een geflipte explosieven-expert annex stuntman. De groteske vertolking van Simmons is erg grappig. Vol overtuiging speelt hij zijn karakter op een onvergetelijke manier, karikaturaal en vol schwung. De rol van het oude dametje wordt vertolkt door de zwarte actrice Irma P. Hall. Haar personage balanceert op de rand van irritatie, maar ze weet uiteindelijk toch nog net sympathiek te blijven. De preken van het oude besje over die verachtende ‘Hippity Hop-music’ zijn fantastisch. Haar constante geklaag is soms erg komisch.

De andere acteurs zijn ook prima op hun plek. Zo speelt Marlon Wayans de schoonmaker Gawain MacSam. Helaas kan Wayans niet echt veel doen met zijn toch wel clichématige personage. Wayans karakter is een luie schoonmaker is een wannabee gangster zoals die de laatste tijd nogal veel in (Amerikaanse) komedies tegenkomt. De rol van zwijgzame crimineel wordt gespeeld door Tzi Ma. Een geweldig leuke rol van Ma. De jonge acteur Ryan Hurst speelt de oerdomme Lump. De brute kracht van de bende. Het briljante samenspel van de acteurs is een genot om naar te kijken. De humor van de film is bizar en overgoten met een donker randje. Deze vorm van humor zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar het aanstekelijke acteerwerk en de luchtige sfeer maken veel goed. Als zwarte komedie is ‘The Ladykillers’ goed geslaagd. Een leuke film voor een ontspannen avondje lachen.

Bioscooprelease: 1 juli 2004