The Last Tycoon-Da Shang Hai (2012)

Regie: Jing Wong | 107 minuten | actie, avontuur, drama | Acteurs: Chow Yun-Fat, Xiaoming Huang, Sammo Hung Kam-Bo, Francis Ng, Quan Yuan, Li Yuan, Monica Mok

Het is duidelijk dat regisseur Jing Wong (‘God of Gamblers’, ‘Kung Fu Master’) met ‘The Last Tycoon’ een drama van epische proporties wil neerzetten. In de film volgen we het leven van de jonge Cheng Daiqi. We zijn getuige van zijn weg om een machtige onderwereldfiguur in Shanghai te worden . Dit levensverhaal wordt geflankeerd door de onrustige situatie waarin China zich in 1937 bevindt, namelijk vijandige occupatie van het Keizerlijke Japanse leger. Vooral de slag om Shanghai staat als enorm bloedig bekend in de historie. Het Japanse leger kreeg het zwaarder dan werd verwacht, omdat de Chinezen zich vol op man tot man gevechten stortten.

Hoewel de cgi in de film niet altijd van de hoogste plank is wordt de verwoesting van de bombardementen meermaals goed in beeld gebracht. Vooral een enorm krachtig beeld van een gewonde en bloedende dame in de straten van Shanghai blijft op je netvlies plakken. Met dit historische gevecht in je achterhoofd en de opkomst van een grote crimineel lijkt een episch verhaal ook daadwerkelijk in de maak, maar lukt dit ook om dit goed op film over te brengen?

‘The Last Tycoon’ wordt gedragen door de sterke cast. Chow Yun-Fat (‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, ‘A Better Tomorrow) heeft al natuurlijk al vaker bewezen een uitstekend acteur te zijn en stelt ook in ‘The Last Tycoon’ niet teleur. Er gaat altijd een enorm charisma uit van deze acteur die ieders hart weet te veroveren. Naast Chow staat ook de grote, vooral bekend van Kungfu films, Sammo Hung Kam-Bo (‘SPL’, ‘The Prodigal Son’) zijn mannetje en is Francis Ng (‘Exiled’) een prima bad guy.

De cinematografie is werkelijk adembenemend, scène op scène worden we getrakteerd op de ene nog mooiere beeldenpracht dan de andere. Zo zien we onder meer geweldige harde vechtscènes, een fantastische 360 graden draaiende scène waarin we de jonge Daiqi zien veranderen in de oudere Daiqi en een gestileerde shoot-out in een kerk die enigszins doet denken aan Chow’s fenomenale rol in ‘The Killer’. Het verhaal, of meer het in beeld brengen en vertellen van het verhaal, is daarentegen minder consistent. De gefaseerde scènes blijven vooral afzonderlijke beelden uit het leven van Daiqi zonder dat er een sterk geheel van wordt gesmeed. Hierdoor komt vooral het romantische aspect van de film ook niet helemaal uit de verf, de romance blijft klinisch en gevoelloos.

‘The Last Tycoon’ wordt neergezet als een groots episch spektakel en de beelden maken dit dan ook zeker waar. Helaas laat het verhaal, en het in beeld brengen van het verhaal meerdere steekjes vallen waardoor de film nooit onder je huid kruipt. Een prima film met een uitstekende Chow Yun-Fat, maar niet van epische proporties.

Meinte van Egmond

‘The Last Tycoon’ wordt tijdens het Hong Kong Film Panorama 2014 vertoond in het EYE Film Instituut.