The Ledge (2011)

Regie: Matthew Chapman | 101 minuten | drama, thriller | Acteurs: Charlie Hunnam, Patrick Wilson, Liv Tyler, Christopher Gorham, Terrence Howard, Jaqueline Fleming, Monica Acosta, Jillian Batherson, Mike Pniewski, Dean J. West, Melody Noel, Katia Gomez, Amber Gaiennie, Geraldine Singer, Nathan Alan Thomas, Thomas C. Daniel, Mindy Caraccioli, Sean Paul Braud, Don Lincoln, Alyssa Tate, Jason Johnson, Cindy Williamson, Maverick Boudreaux, Michele Van, Gracie McCauley, Ashley Braud, Amber L DeVos, John T. Wilson Jr.

In het door vele gelovigen bevolkte Amerika is het best riskant om een film uit te brengen waarin een uitgesproken atheïst de hoofdpersoon is. ‘The Ledge’ van Matthew Chapman, achterachterkleinzoon van Charles Darwin (!), ging in première op Sundance en werd daar maar lauw ontvangen. Waarschijnlijk had Chapman al zo’n vermoeden. Je maakt niet een dergelijke film om een groot publiek te behagen.

‘The Ledge’ opent met een scène waarin Hollis, gespeeld door Terrence Howard, er na een bezoekje aan de dokter achter komt dat hij onvruchtbaar is. Zijn hele leven al. En dat terwijl hij samen met zijn vrouw twee kinderen heeft, van wie hij altijd gedacht heeft dat ze van hem waren. Veel tijd om hierover ruzie te maken met zijn vrouw heeft hij niet, want de plicht roept: Hollis is agent, die gespecialiseerd is in het op andere gedachten brengen van mensen met zelfmoordplannen. Dit keer moet hij het dak op, waar Gavin (Charlie Hunnam, “Sons of Anarchy”) op het punt staat te springen. De twee mannen raken in gesprek en al gauw komt Hollis er achter dat Gavin geen depressieveling is die het leven niet meer ziet zitten: hij heeft een hele andere reden om een eind aan zijn bestaan op aarde te maken. In flashbacks wordt zijn verhaal aan de kijker verteld.

Gavin woont samen met zijn homoseksuele huisgenoot Chris in een appartement. Als hij op weg gaat naar zijn werk, een hotel in de middenklasse, waar hij manager is, ontmoet hij twee nieuwe buren: echtpaar Joe (Patrick Wilson) en Shauna (Liv Tyler). De laatste reist met hem mee in de bus naar zijn werk en blijkt – toevallig – bij het hotel te willen solliciteren. Gavin, die, ondanks de wetenschap dat ze getrouwd is, diep onder de indruk van Shauna is, geeft haar een baan als kamermeisje.

Niet lang daarna worden Gavin en zijn kameraad uitgenodigd voor een diner. Joe laat zich direct goed kennen: hij is een devoot Christen en vraagt voor het eten of God hem wil vergeven voor het feit dat er zulke schandelijke mensen aan zijn tafel zitten (vanwege Chris’ seksualiteit). Gavin is – terecht – woedend en stormt weg. De volgende dag nemen Gavin en Shauna samen pauze. De laatste verontschuldigt zich voor het gedrag van haar man en legt Gavin uit hoe zij en Joe bij elkaar gekomen zijn en wat ze aan hem te danken heeft. Desondanks beginnen de twee een gepassioneerde verhouding. De rest laat zich raden. Of toch niet? Het scenario, dat door Chapman zelf geschreven is, is wat onevenwichtig. Hij heeft erg veel aandacht besteed aan de personages: iedereen, zelfs huisgenoot Chris en politieagent Hollis, hebben een achtergrond, zodat zij geen bordkartonnen figuren blijven. De tijd die opgaat aan de verhaallijn rond Hollis is net op het randje. Wat zijn uiteindelijke keuze is, is eigenlijk van meet af aan al duidelijk, en veel liever blijven we bij het intrigerende verhaal van Gavin. De dialogen voelen soms geforceerd, jammer, want iets beter schrijfwerk had van een onderhoudende film een uitstekende film kunnen maken.

Ook het acteerwerk is wat onevenwichtig. Howard en vooral Wilson – die de film praktisch op zijn schouders draagt – zijn goed in vorm, maar Hunnam zit niet overtuigend in zijn rol. Soms komt hij natuurlijk over, vooral wanneer hij (slechte) grappen maakt of zijn passie voor Shauna moet tonen, maar in de dramatische scènes (want uiteraard heeft ook hij emotionele bagage) komt hij wat te kort. Liv Tylers acteerprestatie in ‘The Ledge’ is niet haar beste, maar ze heeft wel de nodige chemie met haar aantrekkelijke tegenspeler.

‘The Ledge’ heeft zeker een interessant en origineel uitgangspunt, Er zijn niet veel films waarin thema’s als atheïsme en fundamentalisme op deze wijze behandeld worden. Enkele ijzersterke, je de kriebels gevende acteurs (Wilson) en een goede spanningsboog vormen een prettige bonus. Door het centrale vraagstuk in de film blijft ‘The Ledge’ nog dagen door je hoofd spoken. Toch blijft na afloop het gevoel hangen dat er met een beter uitgebalanceerd script en een betere hoofdrolspeler een betere film afgeleverd had kunnen worden.