The Legend of Hercules (2014)

Regie: Renny Harlin | 99 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Kellan Lutz, Gaia Weiss, Scott Adkins, Roxanne McKee, Liam Garrigan, Liam McIntyre, Rade Serbedzija, Johnathon Schaech, Luke Newberry, Kenneth Cranham, Mariah Gale, Sarai Givaty, Dimiter Doichinov, Nikolai Sotirov, Radoslav Parvanov, Spencer Wilding, Bashar Rahal, Vlado Mihailov

Bij de meesten is Hercules vooral bekend door zijn bovenmatige kracht, maar in ‘The Legend of Hercules’ krijgen we meer te zien van de jonge held. De actiefilm toont de familiegeschiedenis van de halfgod en zijn eerste grenzeloze liefde voor prinses Hebe. En dit alles speelt zich af binnen het oude Griekenland rond 1200 voor Christus.

De tweede zoon die koningin Alcmene baarde was niet van haar man Amphitryon, maar van de oppergod Zeus. Deze zoon was een geschenk van Hera en kreeg van haar de naam Hercules. Zijn missie: het stichten van vrede. Zijn stiefvader en oudere broer maken hem dit echter niet gemakkelijk. Amphitryon plaatst hem in ballingschap en bevoordeelt zijn oudere zoon Iphicles in alles. Hij krijgt zelfs de hand toegereikt van de grote liefde van Hercules: prinses Hebe. Maar juist dit zorgt ervoor dat Hercules harder zal strijden dan ooit tevoren. De liefde maakt hem zo sterk dat hij alle tegenslagen overwint.

‘The Legend of Hercules’ biedt precies datgene wat de naam doet verwachten: veel theatrale gevechten en onverbloemde spierkracht. Regisseur Renny Harlin plaatst het liefdesverhaal centraal, maar weet hierin helaas niet te overtuigen. Het zijn vooral de eindeloze gevechten die deze film vullen. Hercules vecht weliswaar voor liefde en vrede, maar hij wordt meer neergezet als een agressief beest dan als een held. Een mooi beest dan, dat wel.

De film heeft weinig meer te bieden dan spectaculaire scènes en een overmaat aan slow motion. De 3D-effecten zijn technisch soms vrij indrukwekkend, maar dragen slechts gedeeltelijk bij aan de spektakelwaarde. Het verhaal is allesbehalve overtuigend en ook de acteerkwaliteiten van de zogenaamde dappere strijders laten te wensen over. Veel meer dan mooi zijn lukt de meeste acteurs en actrices niet.

Enkel voor de fans van extreem gespierde mannenlichamen, zoals dat van de Twilight-ster Kellan Lutz, die ook nog dol zijn op wrede gevechten die zich afspelen binnen het oude Griekenland is deze film een uitkomst. Maar zolang deze twee eigenschappen niet bovenaan je wensenlijstje staan, zal ‘The Legend of Hercules’ hoogstwaarschijnlijk weinig indruk maken. De tijd vliegt echter snel voorbij dankzij het noodzakelijke entertainment en de overdaad aan spektakeltrucjes. Hierdoor is er te weinig tijd om je overal aan te ergeren.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 6 februari 2014
DVD- en blu-ray-release: 25 juni 2014