The Legend of Tarzan (2016)

Regie: David Yates | 110 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Alexander Skarsgård, Rory J. Saper, Christian Stevens, Christoph Waltz, Samuel L. Jackson, Margot Robbie, Sidney Ralitsoele, Osy Ikhile, Mens-Sana Tamakloe, Antony Acheampong, Edward Apeagyei, Ashley Byam, Casper Crump, Adam Ganne

Na de live action remake van ‘Jungle Book’ eerder in 2016 liet een nieuwe verfilming van dat andere welbekende jungleverhaal natuurlijk niet lang op zich wachten. Bijna honderd jaar na zijn eerste uitje op het witte doek is Tarzan wederom in bijna volle glorie te bewonderen.

Ditmaal belichaamt Alexander Skarsgård (bekend door zijn rol in de serie “True Blood”) the Lord of the Apes en wordt liefje Jane vertolkt door Margot Robbie (bekend van ‘The Wolf of Wall Street’). De regie ligt in handen van de ervaren David Yates, die eerder de ‘Harry Potter’-filmserie tot een succesvol slot wist te brengen.

Wanneer John Clayton III (Alexander Skarsgård) wordt benaderd om zijn voormalige thuis in de Afrikaanse Congo te bezoeken, ligt zijn verleden als Tarzan al enige tijd achter hem. Zijn veilige aristocratenbestaan in Londen met Jane (Margot Robbie) bevalt hem prima en voor de Amerikaanse diplomaat George Washington Williams (Samuel L. Jackson) is het dan ook lastig hem te overtuigen.

Maar wanneer de snode plannen van de Belgische koning Leopold hem ter ore komen, twijfelt John geen moment en vertrekt hij samen met Jane richting zijn vroegere vaderland. Rom (Christoph Waltz), een gezant van Leopold, heeft opdracht gekregen om het land kaal te plukken van zijn waardevolle mineralen en de Congolese bevolking hiervoor te gebruiken. Aan John/Tarzan om dit te voorkomen, maar dit is helaas niet zijn enige zorg…

‘The Legend of Tarzan’ begint sterk door je gelijk in de actie te betrekken en het onvermijdelijke oorsprongsverhaal natuurlijk te ontvouwen gedurende de film. Complimenten aan Alexander Skarsgård die deze Tarzan ook geloofwaardig weet neer te zetten als Engelse Lord. In zijn ogen spot je vaak een onrust, een wildheid die hij in toom moet houden en die hij pas in zijn hoedanigheid als Tarzan mag loslaten. De prima chemie tussen hem en Margot Robbie zorgt ervoor dat er naast de nodige spektakel ook het romantische aspect wordt belicht.

Helaas staan er net wat meer minpunten dan pluspunten op het eindrapport van ‘The Legend of Tarzan’. Tijdens het verloop van de film mis je steeds meer een bepaalde schwung, iets wat de op de loer liggende verveling moet tegengaan. Jammer genoeg komt deze nooit binnen slingeren. Het script heeft hier gefaald, het centrale verhaal weet niet genoeg te boeien waardoor de interesse al snel begint af te nemen. Waar het komische optreden van Samuel L. Jackson als sidekick nog weleens een lach weet te creëren, voegt de standaard slechterikvertolking van Christoph Waltz daarentegen weinig toe.

Zelfs een geüpdate oerbrul houdt ‘The Legend of Tarzan’ niet overeind. Na een veelbelovende start zakt het verhaal langzaamaan weg in vergetelheid. Het aloude personage van Tarzan weet zich in deze vorm te weinig te onderscheiden in de hedendaagse filmwereld die door superhelden wordt bevolkt. Hopelijk weet een volgende slinger aan dit klassieke verhaal wel te overtuigen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 7 juli 2016
VOD-release: 9 november 2016