The Lion King-De Leeuwenkoning (1994)

Regie: Roger Allers, Rob Minkoff | 89 minuten | drama, animatie, komedie, avontuur, familie, musical | Originele stemmencast: Jonathan Taylor Thomas, Matthew Broderick, James Earl Jones, Jeremy Irons, Moira Kelly, Niketa Calame, Ernie Sabella, Nathan Lane, Robert Guillaume, Rowan Atkinson, Madge Sinclair, Whoopi Goldberg, Cheech Marin, Jim Cummings, Zoe Leader, Frank Welker, Cathy Cavadini, Judi M. Durand, Daamen J. Krall, David McCharen, Mary Linda Phillips, Phil Proctor, David Randolph | Nederlandse stemmencast: Jurrian van Dongen, Piet Hein Snijders, Ryan van den Akker, Dewi Douwes, Coen Flink, Paul van Gorcum, Arnold Gelderman

Voor velen is ‘The Lion King’ (1994), Disney’s 32e avondvullende animatiefilm, nog altijd een van de beste films ooit gemaakt. Het verhaal over het jonge leeuwenwelpje Simba dat is voorbestemd om de nieuwe koning van het dierenrijk te worden, trok bij zijn release zo veel bezoekers dat de film nog altijd bovenaan de lijst van grootverdieners prijkt (pas met de opkomst van de computeranimaties van Pixar trokken animatiefilms nóg meer bezoekers). ‘The Lion King’ heeft alles in zich wat een film meeslepend en memorabel maakt: een boeiend verhaal, aansprekende karakters en een heerlijke slechterik. Maar ook aanstekelijke liedjes en schitterende, kleurrijke animaties. Voor een Disney-film zijn de thema’s vrij serieus (schuld en vergiffenis), maar er is genoeg ruimte voor lol en vrolijkheid. In het kader van de release van de Diamond Edition van ‘The Lion King’, zowel op dvd als op Blu-Ray, besloot Disney de film opnieuw uit te brengen in de bioscoop. Deze re-release is een heel bijzondere: de originele handgetekende film werd namelijk omgezet in 3D, om aan de wensen van het (veeleisende) hedendaagse publiek te voldoen.

Het biedt (jonge) kijkers een mooie gelegenheid om dit tijdloze verhaal op het witte doek te bewonderen. Want ‘The Lion King’ blijft een geweldige film. Alleen al de overweldigende openingsscène, waarin de geboorte van het jonge leeuwtje Simba wereldkundig gemaakt wordt aan de andere dieren van de savanne, maakt deze film de moeite waard. Het verhaal ontspint zich vervolgens als een alternatieve versie van ‘Hamlet’, waarin een hoofdrol is weggelegd voor Scar, de jaloerse broer van leeuwenkoning Mufasa, de vader van Simba. Scar wil zelf de macht over het dierenrijk, maar nu Simba geboren is schuift hij nog een plaatsje op in de lijn der troonopvolging. De sluwe Scar bedenkt vervolgens een plan waarbij hij zowel Mufasa als Simba uitschakelt. Het arme welpje wordt verbannen en belandt in de jungle, waar hij zichzelf moet zien te redden. Gelukkig loopt hij al gauw Timon en Pumbaa tegen het lijf, een komisch duo bestaande uit een stokstaartje en een wrattenzwijn die Simba een aantal waardevolle levenslessen leren. Maar zijn verleden kan hij natuurlijk niet zomaar van zich afschudden.

‘The Lion King’ is een film met een lach en een traan. Soms kan het voor de allerkleinsten ook wel eens beangstigend zijn. Hartverscheurend is de sterfscène, die de dood van Bambi’s moeder in tragiek zeker weet te evenaren. De opbloeiende liefde tussen Simba en zijn vriendinnetje Nala vormt een lief subplot, dat ruim baan moet maken voor Simba die met zijn demonen moet zien af te rekenen, moet zien om te gaan met de verantwoordelijkheden die gepaard gaan met het volwassen worden en zijn ware aard moet laten zien. Een kleurrijk arsenaal aan dierenpersonages passeert de revue. De manier waarop de Afrikaanse savanne hier neergezet wordt, is nog altijd een technisch hoogstandje, ook al heeft de animatiewereld niet stilgestaan sinds 1994 en zijn we inmiddels verwend met de perfecte animaties van Pixar en DreamWorks. De muziek, van Elton John en Tim Rice, staat nog altijd als een huis (maar laten we ook het charmante ‘Hakuna Matata’ niet vergeten). Last but not least is voor deze film een geweldige stemmencast verzameld om de dieren gestalte te geven, met namen als James Earl Jones, Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Whoopi Goldberg. Maar het is toch vooral Jeremy Irons die diepe indruk maakt als Scar, mede daardoor een van de beste slechteriken uit het hele oeuvre van Disney.

Ten tijde van de release van ‘The Lion King’ bestond het concept 3D al, maar had men er na een aantal flops geen vertrouwen in. Bijna twintig jaar later is dan toch gebeurd wat men in 1994 niet voor mogelijk had gehouden; er is een 3D-versie van de film gemaakt. Laagje voor laagje (en soms bestaat een scène uit wel honderd verschillende laagjes!) werd de film van een extra dimensie voorzien. Reken maar dat daar veel tijd, geld en energie in is gaan zitten! Eigenlijk had Disney zich bloed, zweet en tranen kunnen besparen, want echt veel voegt het 3D-element niet toe (behalve dan extra diepte, maar je verwacht simpelweg meer dan dat). Desondanks trekt ‘The Lion King 3D’ volle zalen in de Verenigde Staten (in het openingsweekend al goed voor dertig miljoen dollar!) en geef die mensen eens ongelijk: hoe vaak krijg je nog de kans om een zeventien jaar oude animatieklassieker in al zijn pracht en praal op het witte doek te zien? Precies! Reserveer die kaartjes dus maar vast!

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 24 november 1994
Bioscooprelease: 5 oktober 2011 (re-release in 3D)