The Little Mermaid: Ariel’s Beginning – De kleine zeemeermin: Ariel, hoe het begon (2008)

Regie: Peggy Holmes | 74 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Jodi Benson, Samuel E. Wright, Jim Cummings, Sally Field, Parker Goris, Tara Strong, Jennifer Hale, Grey DeLisle, Jeff Bennett, Kari Wahlgren, Lorelei Hill Butters, Kevin Michael Richardson, Rob Paulsen | Nederlandse stemmencast: Laura Vlasblom, Huib Broos, Freddy Gumbs, Xavier Werner, Renée Soutendijk, Melise de Winter, Lizemijn Libgott, Cynthia de Graaf, Maaike van Widdershoven, Jannemien Cnossen, Donna Vrijhof, Philip ten Bosch, Dick Cohen, Huub Dikstaal, Timo Bakker, Florus van Rooijen, Ewout Eggink

Acht jaar na het laatste vervolg op ‘De kleine zeemeermin’ komt Disney met een derde film over het lieftallige zeemeerminnetje Ariel. In tegenstelling tot ‘De kleine zeemeermin: Terug in de zee’, waar je gebeurtenissen te zien krijgt die plaatsvinden na ‘De kleine zeemeermin’, geeft Disney met ‘Ariel, Hoe Het Begon’ inzicht op Ariels prille jeugdjaren.

Waar de eerste vervolgfilm over Ariel teleurstelt in kwaliteit, maakt ‘De kleine zeemeermin: Ariel, hoe het begon’ meer dan goed. Alle personages zijn stuk voor stuk verfijnder getekend dan in ‘De Kleine Zeemeermin: Terug in de Zee’. Zelfs de afwezigheid van Ariels oorspronkelijke tekenaar – verhinderd vanwege een ander project – doet hieraan geen afbreuk. Gelukkig bevat de film ook geen overmatig gebruik van CGI-effecten, waardoor je het oude Disney-gevoel vast blijft houden van de allereerste film.

‘Ariel, hoe het begon’ zet de toon meteen op de juiste wijze. Je hoort een bekend melodietje uit ‘De kleine zeemeermin’ en daarbij beelden van Ariel samen met haar vader, zusjes én moeder. Ja, je leest het goed; Ariels moeder. Vanaf het eerste moment dat Athena – Ariels moeder – in beeld komt, is het overduidelijk dat dochter Ariel het exacte evenbeeld is. Athena houdt van muziek en zingt de hele dag. Koning Triton geeft zijn geliefde dan ook een muziekdoosje cadeau die hun favoriete liedje afspeelt. Athena en Triton zijn dolgelukkig en vermaken zich samen met de zeven prinsesjes in een baai. Niets lijkt dit idyllisch geluk te kunnen verstoren. Maar donkere wolken verschijnen plots aan de blauwe lucht en een storm steekt op. In datzelfde moment verschijnt er ook een piratenschip. Triton maant zijn dochters om terug naar huis te gaan en duikt zelf ook in de zee. Alleen merkt hij op dat Athena hem niet volgt. Zij is achtergebleven en bevrijdt net dochtertje Attina die met haar staart klem zit onder een steen. Athena wil zich daarna ook bij haar man en dochters voegen, tot ze ziet dat het muziekdoosje nog op de rotsen ligt. Wat hierna volgt, heeft een verstrekkende impact op het leven van Ariel en haar zes zussen…

Het verhaal van ‘Ariel, hoe het begon’ geeft meer diepte aan het karakter van Triton en je begrijpt beter waarom hij zo overdreven beschermend optreedt tegen zijn dochters. Ook de karakters Sebastiaan en Botje zijn weer van de partij. Je krijgt te zien hoe Ariel bevriend raakt met het grappige blauwgele visje. Je ziet zeemeeuw Jutter ook terug, wel goed opletten, want hij is in een flits verdwenen. Net als de twee andere films over Ariel, bevat ook deze film een slechterik. Jammer genoeg is het niet Ursula in haar jonge jaren. Een gemiste kans, maar het gouvernante Marina Del Ray doet wel sterk aan haar denken. Evenals Ursula is ze paarsgekleurd, heeft ze behoefte aan macht en houdt ze sidderalen als huisdieren. Haar hulpje Benjamin lijkt wat misplaatst; hij is té lief en luistert alle klaagzang zonder morren aan. Verder leer je de zes zussen van Ariel iets beter kennen. Ze ’toveren’ wel een glimlach op je gezicht. Bijvoorbeeld wanneer een van hen commentaar levert op een gezichtsmasker: “Het lijkt alsof je lunch is ontploft in je gezicht”.

Een overdaad aan liedjes bevat ‘Ariel, hoe het begon’ niet. De film is in balans qua verhaal en muziek. De vaart van het verhaal blijft er goed in zitten. De liedjes die ten gehore worden gebracht zijn daarbij interessant genoeg voor kinderen om mee te zingen. Vooral het nummer waarin Sebastiaan zingt “Dans lekker door” is hiervan een goed voorbeeld. Deze derde film over de roodharige zeemeermin stelt niet teleur en blijft van begin tot eind boeien. ‘Ariel, hoe het begon’ is een aandoenlijke prequel voor jong en oud.

Ans Wijngaarden

DVD- en blu-ray-release: 23 oktober 2013