The Little Mermaid II: Return to the Sea – De kleine zeemeermin II: Terug in de zee (2000)

Regie: Jim Kammerud, Brian Smith | 72 minuten | animatie, avontuur, fantasie, musical | Originele stemmencast: Jodi Benson, Samuel E. Wright, Tara Strong, Pat Carroll, Buddy Hackett, Kenneth Mars, Max Casella, Stephen Furst, Rob Paulsen, Clancy Brown, Cam Clarke, Rene Auberjonois, Kay E. Kuter, Edie McClurg, Frank Welker, Justin Schulte, Blake McIver Ewing, Emily Hart, Marcus Toji

Het probleem met de meeste Disney sequels is dat de film waarop het een vervolg is vaak de status van klassieker heeft. Niet alleen omdat Disney zelf hun produkten deze benaming geeft, ‘The Little Mermaid’ uit 1989 is de 28ste Disney Classic, artistiek en commercieel gezien zijn de films veelal ook echte pareltjes. De verwachtingen voor een opvolger zijn dan vaak te hoog gespannen. Ten onrechte, want het is te verwachten dat een film waar gewoonweg minder tijd en geld voor is, niet kan tippen aan de film wiens naam de sequel draagt. Ook het feit dat de originele Disney classic veelal gebaseerd is op een sprookje dat al jaren, zo niet eeuwen, meegaat, speelt een grote rol. Het verhaal voor een sequel is dan niet meer dan een slap aftreksel en vaak zelfs een kopie van het origineel. Zo ook in ‘The Little Mermaid II: Return to the Sea’.

Erik en Ariel, het liefdeskoppel uit het sprookje, zijn nog steeds gelukkig samen en hebben inmiddels een dochtertje, Melody. Tijdens een ceremonieel feest wordt Melody voorgesteld aan haar in het water levende familie, waaronder Koning Triton. Lang duurt het feest niet, want de boosaardige Ursula uit de eerste film blijkt nog een zus te hebben, Morgana. Deze Morgana is de Weightwatchers versie van haar gestorven zuster, maar minstens zo gemeen. Ze probeert Triton te chanteren door Melody te ontvoeren; wanneer hij zijn drietand aan haar afstaat, geeft ze Melody terug. De Koninklijke familie geeft zich echter niet zomaar gewonnen en slaat fel terug (maar niet fel genoeg). Morgana verdwijnt in de golven en voor Melody’s veiligheid wordt besloten dat het kind nooit in aanraking mag komen met de oceaan. Een van de drastische maatregelen die genomen wordt is dat er een gigantische stenen muur om het paleis gebouwd wordt. Wat Erik en Ariel echter niet weten is dat Melody’s genen te veel lijken op die van paps en mams: de zee lonkt en regelmatig weet het meisje te ontsnappen voor een frisse duik in de golven. Wat volgt is min of meer een herhaling van ‘The Little Mermaid’, maar dan andersom en zonder het liefdesverhaal: Melody sluit een deal met de heks die belooft haar voorgoed in een zeemeermin te betoveren als ze de drietand van Triton “terugsteelt”.

De animaties voor deze film zijn gedaan door Disney Television Animation. Het dochtertje van Ariel heeft dezelfde trekken als haar beroemde moeder, maar het ontbreekt de film gewoonweg aan details. Ook valt er eigenlijk in een groot deel van de film weinig sympathie voor Melody op te brengen. Haar moeder, Ariël, handelde nog uit liefde voor haar prins, de beweegredenen voor het verwende nest zijn puur egoïstisch. De sidekicks in de vorm van Tip en Dash zijn toegevoegd om nog wat humor in het verhaal te brengen, maar meer dan een paar flauwe glimlachjes weten zij niet te veroorzaken. De liedjes zijn van het niveau ‘een keer horen, daarna vergeten’.

‘The Little Mermaid II: Return to the Sea’ is niet de beste Disney sequel, maar ook weer niet de slechtste. Het kan er allemaal net mee door. Voor de kleintjes wellicht een aardig tussendoortje, maar volwassen kijkers zullen veel liever het originele sprookje kijken. In de zee gooien is niet nodig, maar een noodzakelijke aanschaf gaat ook wat te ver.

‘The Little Mermaid II: Return to the Sea’ verschijnt woensdag 23 oktober 2013 op DVD en blu-ray.