The Machine (2013)

Regie: Caradog W. James | 90 minuten | science fiction, thriller | Acteurs: Caity Lotz, Toby Stephens, Sam Hazeldine, Denis Lawson, Pooneh Hajimohammadi, Lee Nicholas Harris, Siwan Morris, John-Paul Macleod, Helen Griffin, Alan Low, Ben McGregor, John Stylianou, Sule Rimi, Jade Croot, Stuart Matthews, Jonathan Byrne, Daniel Llewelyn-Willams, Lee Paul Atkinson, Joshua Higgott, Simon Winkler, Clark Fisher, James Burn

Wie van zwaarmoedige films met een scifi-randje houdt, zit gebakken bij ‘The Machine’. Deze Britse productie is zwaar op de hand en stelt een aantal interessante vragen over menselijkheid.

In ‘The Machine’ draait het om Vincent McCarthy (Toby Stephens). Deze computerprogrammeur hoopt een intelligente cyborg te ontwikkelen. Dat valt tegen en dat levert hem veel frustratie op. Hulp komt in de vorm van een nieuwe wetenschapster (Caity Lotz). Als deze jonge vrouw onverwacht sterft, besluit McCarthy haar tot leven te wekken. Dat doet hij door van haar een cyborg te maken. Deze androïde zegt te leven, maar is dat wel zo? De programmeur probeert zijn creatie zo menselijk mogelijk te maken, maar zijn superieuren zijn het daar niet mee eens en willen de androïde inzetten als moordwapen.

Deze film snijdt thema’s als menselijkheid, vrije wil en privacy aan. Regisseur Caradog W. James besteedt veel aandacht aan zijn personages. Af en toe iets te veel, want de film sleept soms. Helaas is de karakteruitdieping niet overal even interessant. McCarthy is een vrij eendimensionaal personage en is erg stug. Stephens is een goed acteur, maar hij krijgt te weinig materiaal om mee te werken. Lotz is zonder twijfel de ster van de film. Ze weet de transformatie van sprankelende wetenschapster naar twijfelende robot op een geweldige wijze weer te geven. De actrice is het kloppend hart van deze koude film.

‘The Machine’ gunt je een bittere toekomstvisie van een doorgeschoten wereld waarin geldelijk gewin belangrijker is dan menselijkheid. De scifi-fan herkent veel elementen uit genreklassieker ‘Blade Runner’. Het is duidelijk dat deze productie schatplichtig is aan die iconische film, maar James heeft de film toch een eigen smoel weten te geven. De kille vormgeving en koude kleuren zorgen voor een donkere ambiance. Ook de sobere soundtrack levert een beklemmende sfeer op. De spaarzame special effects zien er verzorgd uit.

Iets meer vaart had deze film goed gedaan, maar verder valt er weinig af te dingen op deze goed gemaakte Britse scifi-thriller.

DVD- en blu-ray-release: 29 mei 2014