The Magic of Belle Isle (2012)

Regie: Rob Reiner | 109 minuten | komedie, drama | Acteurs: Morgan Freeman, Kenan Thompson, Virginia Madsen, Emma Fuhrmann, Madeline Carroll, Nicolette Pierini, C.J. Wilson, Ash Christian, Debargo Sanyal, Fred Willard, Jessica Hecht, Christopher McCann, Lucas Rooney, Kevin Pollak, Boyd Holbrook

Na ‘The Bucket List’ (2007) werken regisseur Rob Reiner (bekend van onder meer ‘Stand By Me’, ‘When Harry met Sally’, ‘Misery’ en het met een Oscar-genomineerde ‘A Few Good Men’) en topacteur Morgan Freeman opnieuw samen in ‘The Magic of Belle Isle’. In dit pareltje van een ‘feel good movie’ zien we de overtuigende Freeman als de nukkige, norse schrijver Monte Wildhorn. Zijn neef Henry haalt hem over de zomer door te brengen in het pittoreske Belle Isle. Monte, die al jaren niets meer schrijft en kampt met een alcoholverslaving, mag daar gratis logeren van eigenaar Dog Dave, mits hij op de hond des huizes, Ringo, past. Voor de zekerheid heeft Henry ook de oude typemachine meegenomen, want je weet maar nooit.

De verbitterde Monte dient zijn neef onomwonden van repliek: “Schrijven? Drinken is een veeleisend beroep. Daar kun je moeilijk iets naast doen.” En dat klopt. De eerste weken zien we Monte eigenlijk niets anders doen dan drinken. Tussendoor probeert hij Ringo, die hij de ‘echte’ hondennaam Spot geeft, te laten apporteren. Maar door de bezoekjes van Finnegan, één van de drie dochters van de bevallige buurvrouw Charlotte O’Neil (Virginia Madsen), zien we Monte langzaam ontdooien. Hij brengt haar de kracht van verbeelding bij. Door de mentorrol die Monte voor het jonge meisje speelt, krijgt hij langzaam maar zeker zijn inspiratie terug. In de verhaaltjes die hij schrijft voor Flora, de jongste dochter, voert hij olifant Tony ten tonele als alter ego. De eerder ongelukkige Monte krijgt steeds meer zin in het leven en in schrijven. Niet in de laatste plaats beïnvloed door zijn prachtige, tijdelijke buurvrouw. Ook de cynische Monte moet uiteindelijk erkennen dat ‘the magic’ van Belle Isle hem heeft betoverd.

Morgan Freeman schittert in deze film. Met zijn charmante, rustige manier van acteren palmt hij iedereen in. En met de hem zo kenmerkende schalkse blik weet hij nog menig vrouwenhart op hol te brengen. Vooral de tweegesprekken (?) tussen Monte en de eigenzinnige hond Spot zijn een genot om naar te kijken. Ook Emma Fuhrmann, in de rol van Finnegan, is een talent om in de gaten te houden. Okay, het gevaar van ‘mierzoet’ ligt af en toe op de loer, maar regisseur Reiner weet deze klif de hele film netjes te omzeilen.  Een golden retriever, drie schattige meiden, een lokale zonderling én Morgan Freeman. Who could ask for anything more? Zeer verteerbare film voor alle leeftijden. Met een boodschap, maar ja: je kunt Rob Reiner in deze wel om een boodschap sturen…

Ruud Stift

DVD-release: 24 januari 2013