The Man from Elysian Fields (2001)

Regie: George Hickenlooper | 106 minuten | drama, komedie | Acteurs: Andy Garcia, Mick Jagger, Julianna Margulies, Olivia Williams, James Coburn, Anjelica Huston, Michael des Barres, Richard Bradford, Xander Berkeley, Sherman Howard, Joe Santos

‘The Man from Elysian Fields’ is een in de archieven zoekgeraakte film die opvalt door een aantal puike acteerprestaties en een onderhoudend plot. Het leven van een arme, maar gelukkige schrijver krijgt door een toevallige ontmoeting een heel andere wending; van het ene op het andere moment zit Byron Tiller in een cynische wereld waar alles te koop lijkt, maar niemand gelukkig is. Toch trekt het hem, want de werknemers en klanten van escortbureau Elysian Fields hebben ook hun verhaal en de mooie Andrea lijkt in niets op een behoeftige vrouw.

Moeilijk hoor, vooral als je eigen echtgenote zich het schompes voor je werkt en je door dik en dun steunt. Langzamerhand verliest Byron het contact met haar, terwijl hij denkt dat de wereld voor hem opengaat. Let wel: denkt. Het blijft natuurlijk betaalde liefde, maar daar heeft de goedzak geen boodschap aan.

Een tragikomische situatie derhalve, waarin de verveelde auteur belandt na een kroeggesprek met de mysterieuze pooier Luther Fox, die zich Byron’s lot lijkt aan te trekken. Wat bijblijft is het satanische genoegen waarmee Mick Jagger in zijn rol zit. Het is een mooi karakter, meer dan een cameo. Luther Fox is Byron Tiller’s wereldse helft, maar ook hij heeft zijn kruis. Al jarenlang onderhoudt hij een tweeslachtige relatie – niets is immers voor niets! – met ene Jennifer Adler (Anjelica Huston). O, wat zou Luther de betrouwbare klant graag inruilen voor het mijnenveld van de liefde.

Je raadt het al, dat wordt genieten met zoveel acteurs die het genre beheersen; daarnaast hebben we Olivia Adams en tv-actrice Julianna Margulies (‘ER’) die het niveau aan blijken te kunnen. En dan vergeten we James Coburn (1928-2002) bijna, die in één van zijn laatste rollen van leer trekt als de dreigende Tobias Alcott, een levensmoede man met een goede en een slechte kant, net als Byron en Luther. Het zijn de vrouwen die rechtlijnig zijn in deze film, al pakt dat niet altijd even positief uit.

Blijft de vraag over waarom een film die niet zou misstaan tussen ‘Things to Do in Denver When You’re Dead’ en ‘Being John Malkovich’ – toch ook ‘kleine’ films met een zekere duurzaamheid – zo hopeloos is geflopt. Misschien mist ‘The Man from Elysian Fields’ een coole ‘pointe’ voor de mond-tot-mondreclame; misschien vliegen de vonken er bij Andy Garcia niet echt van af; misschien zijn er net iets teveel karakters en verhaallijnen die om de emotionele aandacht vragen, maar dat is het dan ook wel. Vergeleken met tussendoortjes van meer gereputeerde regisseurs heeft George Hickenlooper een knappe film gemaakt; met een verrassend slot.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 6 maart 2003