The Man from U.N.C.L.E. (2015)

Regie: Guy Ritchie | 116 minuten | actie, avontuur, komedie | Acteurs: Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander, Elizabeth Debicki, Luca Calvani, Sylvester Groth, Hugh Grant, Jared Harris, Christian Berkel, Misha Kuznetsov, Guy Williams

Eind jaren negentig wierf regisseur Guy Ritchie grote bekendheid met ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ en ‘Snatch’. Inhoudelijk en thematisch zijn het tamelijk lege films, maar stilistisch en in de dialogen spetteren ze van het witte doek. Als kroonprins van Quentin Tarantino lag de toekomst voor Ritchie derhalve wijd open. Desondanks kwam de daaropvolgende jaren de sleet op zijn werk. Zo overschaduwde het huwelijk met popicoon Madonna zijn filmwerkzaamheden. Pas in 2009 hervond hij wat van zijn oude magie met de eerste van twee Sherlock Holmes-films. ‘ The Man from U.N.C.L.E.’ moet zijn definitieve comeback bezegelen.

Dat doet hij met dezelfde ingrediënten als in het eerder genoemde tweeluik. De mix van humor en actie is in deze remake van de gelijknamige Amerikaanse serie uit de jaren zestig voortreffelijk in balans. De vloeiende dialogen zijn een garantie voor de lach. De talloze achtervolgingen en knokscènes stuwen de actie temporijk voort. Dat de film de nodige stereotyperingen en overdrijvingen niet schuwt, is geen probleem. Het past bij de postmoderne stijl die Ritchie als vanouds tot in de puntjes weet te hanteren. Desalniettemin schorten er wat belangrijk zaken aan ‘The Man from U.N.C.L.E.’. Het verhaal blinkt weeral uit in eenvoud. Erger nog dan dat simplisme is het gebrek aan vernieuwing. De indruk het allemaal al eens eerder gezien te hebben overheerst.

Eerst het verhaal. Dat speelt zich af ten tijde van de Koude Oorlog. De Verenigde Staten en Rusland staan lijnrecht tegen over elkaar. De kernwapenwedloop nadert het hoogtepunt. Als een Duitse ex-nazi wetenschapper verdwijnt, komen de spanningen verder op scherp te staan. Zowel de Amerikanen als de Russen sturen hun beste spionnen op het mysterie af. Hun enige aanknopingspunt is de dochter van de onvindbare wetenschapper, die zelf al even ondetecteerbaar achter het Ijzeren Gordijn van Oost-Berlijn schuilt. Het is daar waar CIA-agent Napoleon Solo (Henry Cavill) en KGB-spion Illya Kuryakin (Armie Hammer) voor het eerst de degens met elkaar kruisen. Wanneer de twee tegenpolen wordt opgedragen samen de wereld te behoeden voor een nucleaire ramp, zijn ze genoodzaakt tijdelijk de strijdbijl te begraven. Maar kunnen de vrijpostige Amerikaan en de stugge Rus elkaar wel zo lang vertrouwen?

De opsomming van spionnen, de jaren 60 en de Koude Oorlogtegenstelling biedt weinig verrassing. De afgelopen vijftig jaar is de filmkijker bijkans doodgegooid met soortgelijke verhalen. De welbekende James Bond-films doen al decennia hetzelfde. En vaak nog beter ook. Toch kan ‘The Man from U.N.C.L.E.’ zijn relevantie niet ontzegd worden. Nu West en Oost weer tegenover elkaar lijken te staan in de mondiale boksring, is een boodschap van samenwerking nooit overbodig. Al had dat ook hier wel wat origineler en spannender ingevuld kunnen worden.

‘The Man from U.N.C.L.E.’ is een aangename, maar weinig opzienbarende film. Of Guy Ritchie daarmee terug is aan het etablissement, valt daarom te bezien. Het einde van de film laat ruimte over voor een vervolg. Wellicht dat die, voor zowel de filmserie als voor Ritchie zelf, voor de wedergeboorte kan zorgen.

Wouter Los

Bioscooprelease: 20 augustus 2015
VOD-release: 25 november 2015