The Marine 3: Homefront (2013)

Regie: Scott Wiper | 86 minuten | actie, thriller | Acteurs: Mike ‘The Miz’ Mizanin, Neal McDonough, Ashley Bell, Camille Sullivan, Michael Eklund, Jeffrey Ballard, Darren Shahlavi, Jared Keeso, Ben Cotton, Steve Bacic, Sean Tyson, Darcy Laurie, Aleks Paunovic, Nicola Anderson, Tony Alcantar, Michael Adamthwaite, Paul Lazenby, Teach Grant, Phillip Mitchell, Reese Alexander, Jessica Harmon, Mason Norman

De films in de ‘The Marine’-franchise kenmerken zich door twee dingen. Ten eerste is er de vergelijkbare, inwisselbare plot: marinier op verlof komt buiten de harde wereld van zijn gebruikelijke werkomgeving in aanraking met criminelen, een dierbaar familielid raakt daarbij betrokken en de held mag zijn talenten toepassen om zijn geliefde te redden en af te rekenen met de mensen aan de verkeerde kant van de wet. Ten tweede zijn de hoofdrollen voor WWE grootheden. In de eerste actiefilm (dat in de VS nog de bioscoopzalen haalde) trok John Cena de kar en in het tweede deel deed Ted DiBiase Jr. het niet slecht voor de camera. In het derde deel, ‘The Marine 3: Homefront’, mag Mike ‘The Miz’ Mizanin de held uithangen.

‘The Miz’ kruipt in de huid van sergeant Jake Carter en laat in voice-over aan het begin van ‘The Marine 3: Homefront’ weten hoe hij ervoor staat in het leven. Hard gewerkt, veel gezien, nu even terug naar zijn thuisbasis, het slaperige stadje Bridgeton, Washington. De eerste scènes van de film voelen aan als een commercial voor het Amerikaanse leger, maar al snel daarna maken we kennis met Jakes oude kameraad, politieagent Hark (Jared Keeso), en Jakes twee zussen Amanda (Camille Sullivan) en Lilly (Ashley Bell) en wordt gepoogd het verhaal wat diepgang en compassie mee te geven. Vooral Lilly baart Jake zorgen: ze kan geen baan houden, maakt een potje van haar leven en kiest de verkeerde vrienden uit. Dat Jake zelf ook niet bepaald de juiste keuzes maakt, blijkt als hij op een avond in een bar een ruzie probeert op te lossen met zijn spierkracht.

Niet veel later zijn Lilly en haar (verkeerde) vriendje Darren (Jeffrey Ballard) op de verkeerde tijd en plaats en zijn ze getuige van een afrekening. De terroristen, die in een schip dat vlakbij voor anker ligt een aanslag (om overigens niet eens zo verkeerde redenen) voorbereiden, hebben hun aanwezigheid al snel door. Lilly en Darren worden ontvoerd, maar Lilly weet nog net op tijd Amanda te bellen en die stuurt grote broer Jake er op af. Natuurlijk is hij niet alleen in zijn poging zijn zusje en haar vriend te redden: ook de FBI is de terroristen op het spoor en die zijn niet echt blij met de inmenging van de marinier…

‘The Marine 3: Homefront’ is precies goed voor een moment waarop je je hersens even rust wil gunnen maar toch vermaakt wil worden. De gaten in het scenario zijn evenredig aan het aantal kogels dat afgevuurd wordt, maar het tempo is prettig en er wordt nog best aardig geacteerd. Het camerawerk is prima en de film is goed gemonteerd, niet dat nerveuze, jachtige waaraan andere actiefilms zich wel eens schuldig maken. Het verhaal kent geen echte verrassingen, maar is net spannend genoeg om de actieliefhebber tevreden te houden.

DVD-release: 18 september 2013