The Myth of the American Sleepover (2010)

Regie: David Robert Mitchell | 94 minuten | drama, komedie | Acteurs: Jade Ramsey, Nikita Ramsey, Amy Seimetz, Jean Louise O’Sullivan, Amanda Bauer, Claire Sloma, Narisa Suzuki, Hali Lula Hudson, Alpha Takahashi, Michaela Myers, Brett Jacobsen, Melanie Leanne Miller, Jimmy Shin, Marlon Morton, Cat Navarro, Louis Yuen, Annette DeNoyer, Monica Klimczak, Douglas Diedrich, Wyatt McCallum, Christopher Simon, Olivia Coté, Stephen M. Francis III, Steven Sutherland

Regisseur David Robert Mitchell presenteert met ‘The Myth of The American Sleepover’ een romantische lay back film die ons terugvoert naar onze tienerjaren. De film was een van de ontdekkingen op het Cannes festival in 2010. Ondanks dat de film met een bescheiden budget is geproduceerd, heeft dit geen invloed gehad op het uiteindelijke resultaat. De dromerige cameravoering draagt bij aan nette, bijna simplistische beelden die erg prettig ogen en ons mijmerend terugbrengen naar toen.

‘The Myth of The American Sleepover’ draait om een aantal tieners die zich elk met een eigen karakter storten op de vroege volwassenheid. Rondom een aantal slaapfeestjes (sleepovers), ergens in een plaats in Michigan, ontpoppen zich de verhaallijnen rondom deze levenslustige tieners.

Tienerfilms vormen een bloeiend genre in de Amerikaanse filmindustrie. Dat heeft in de loop der jaren geleid tot een keur aan films die soms wel, maar vaak ook niet het daglicht konden verdragen. Het zegt iets over hoe gewichtig het thema voor Amerikanen is. Volwassen worden, afstuderen; het zijn levensfases die bijna heilig zijn. En natuurlijk, een ieder zal beamen dat in deze periode een belangrijke basis is gelegd voor diens verdere leven. Terugkijken op die periode leidt tot melancholie en oude verlangens. Filmmakers spelen daar slim op in.

Regisseur David Robert Mitchell heeft in zijn uitwerking van het thema, gekozen voor een minder platte, maar intelligente vorm. In deze vorm legt Mitchell de nadruk op de volwassen emoties van de hoofdpersonen zonder de typische jeugdigheid uit het oog te verliezen. Dit maakt ‘The Myth of The American Sleepover’ tot een interpretabele film voor een ieder die in staat is zijn of haar tienertijd (ondertussen) met een afstandje te bekijken. Volwassenen dus.

Deze film wekt het juiste gevoel van zorgeloosheid, relativiteit en romantiek op. En daarmee appelleert ‘The Myth of The American Sleepover’ echt aan die tienertijd. Uiteindelijk zou je haast vergeten dat het acteurs zijn die ons dit verhaal letterlijk vertellen. Lof dus voor het jonge talent.

Tjeerd Kooistra

Bioscooprelease: 7 april 2011