The Nanny Diaries (2007)

Regie: Shari Springer Berman, Robert Pulcini | 106 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Scarlett Johansson, Donna Murphy, John Henry Cox, Alicia Keys, Lewis Payton Jr., Sonnie Brown, Georgina Chapman, Nicholas Art, Jodi Michelle Pynn, Mike Rad, Laura Linney, Paul Giamatti, Joanna Heimbold, Marla Sucharetza, Phoebe Jonas, Allison Sarofim, Tina Benko, Cady Huffman, Kaitlin Hopkins, Reathel Bean, Rosa Nino, Matilda Downey, Chris Evans, Melisa McGregor, Ilana Levine, Isabel Keating, Patrick Heusinger, Brendan Griffin, Aaron Staton, Charlie Hewson

Twee voormalige nannies, Nicola Kraus en Emma McLaughlin, publiceerden in 2002 een boek waarmee zij een tot dan toe nauwelijks bekend fenomeen openbaarden: de wereld van de nannies in Manhattan’s hoogste sociale kringen. De bizarre situaties waarin kindermeisjes dankzij hun werkgevers terecht komen stonden in het boek meer dan eens garant voor openvallende monden van verbazing, maar vooral hilariteit om de enorm grappige maar ook sarcastische humor. The Weinstein Company zag wel brood in een verfilming van de bestseller. Met Scarlett Johansson in de hoofdrol als Annie en Laura Linney als Mrs. X, Annie’s werkgeefster, is vijf jaar na de release van het boek de film een feit.

Annie Braddock weet na het afronden van haar studie aan de Universiteit nog niet zo goed wat ze wil. Alhoewel haar moeder (Donna Murphy) duidelijke hints laat vallen dat ze haar dochter het liefst in een hoge functie in het bedrijfsleven ziet, is Annie er niet zeker van dat dit voor haar het beste is. In een erg leuke en innovatieve scène zien we haar rondlopen in een museum, waarin ze vanuit haar interesse in antropologie verschillende typen mensen in diorama’s observeert. Na haar eerste rampzalige sollicitatiegesprek vlucht Annie het park in en rolt daar door een misverstand in de wereld van kindermeisjes. Zonder dat ze enige ervaring met kinderen heeft wordt ze aangenomen door Mrs. X om voor haar vijfjarige zoontje Grayer te zorgen. Annie neemt de baan in de hoop zo meer praktijkervaring op te doen voor haar studie antropologie.

Shari Springer Berman en Robert Pulcini hebben naast de regie ook het scenario voor hun rekening genomen. Op enkele punten is het verhaal voor de film flink aangepast. Wat betreurenswaardig is, is dat zij daarbij ook vaak de bijtende humor geschrapt hebben. Het acteerwerk is echter prima in orde, al wordt Scarlett Johansson in elke scène die ze met Laura Linney deelt door de laatste van het scherm weggespeeld. Linney is al jaren een van de meest ondergewaardeerde actrices; in deze film laat ze weer eens zien wat ze in haar mars heeft. Haar vertolking van Mrs. X levert zowel afschuw als medelijden op, een knappe prestatie. Ook Paul Giamatti weet in zijn kleine rol als bijna altijd afwezige Mr. X – en als hij aanwezig is, is hij nog afwezig – te overtuigen. Was hij in eerdere films zoals bijvoorbeeld het eveneens door Berman en Pulcini geregisseerde ‘American Splendor’ sympathiek, hier lukt het hem een personage neer te zetten waarvoor de kijker geen greintje genegenheid op kan brengen, eerder afgrijzen. De meest humoristische scènes zijn die met Harvard Hottie (Chris Evans), de bovenbuurman waar Annie een oogje op heeft, de meest sentimentele die met Grayer. Het jochie raakt absoluut een gevoelige snaar en niet alleen bij Annie. Alicia Keys heeft nog een kleine rol als vriendin van Annie, Lynette, maar haar interessante karakter wordt niet voldoende uitgediept

Berman en Pulcini konden het spijtig genoeg niet laten de film een Hollywood eind te geven, dit in tegenstelling tot het boek. Daardoor verliest de film op het laatste moment nog zijn ruggengraat. Tevens zit er door de hele film al een duidelijke boodschap, maar deze wordt er op het eind nog even goed ingepeperd, mocht de kijker het gemist hebben. Ondanks deze punten van kritiek is ‘The Nanny Diaries’ absoluut geen vervelende film om te kijken, de cast maakt dit het meer dan waard. De plot boeit ook genoeg om de kijker geïnteresseerd te houden. Er had alleen zoveel meer gedaan kunnen worden gezien het fantastische boek dat aan de basis lag van deze uiteindelijk dertien-in-een-dozijn film.

Monica Meijer

Waardering: 3

Bioscooprelease: 10 januari 2008