The Narrows (2008)

Regie: François Velle | 106 minuten | drama | Acteurs: Kevin Zegers, Vincent D’Onofrio, Sophia Bush, Eddie Cahill, Monica Keena, Roger Rees, Michael Kelly, Titus Welliver, Tony Cucci, Anthony Fazio, Louis Mustillo, Esau Pritchett, Radu Spinghel, Melina Lizette, Jeff Skowron, Kate Rogal, Josh Segarra, Scott DuQuette, Jerome Preston Bates, Drucie McDaniel, Kate Nowlin, Priscilla Shanks, Saul Stein, Teresa Woods, Lucille Patton, Michael De Nola, Michael Sirow, Colleen Hawks, Eunice Anderson

Het scenario van ‘The Narrows’ is gebaseerd op de roman “Heart of the Old Country”van Tim McLoughlin en geschreven door Tatiana Blackington. Geen bekende namen en ook de naam van de regisseur, François Velle (wiens bekendste wapenfeit ‘New Suit’ in Nederland ook direct op DVD verscheen), zal geen belletje doen rinkelen. Daarentegen zal het verhaal je wel bekend in de oren klinken. ‘The Narrows’ heeft veel weg van zich in Manhattan, New York afspelende maffiafilms als ‘A Bronx Tale’, ‘Mean Streets’ en ‘Goodfellas’, over jongeren die met een been nog op het rechte pad staan, maar die de verleidingen van het maffialeven niet kunnen weerstaan.

De negentienjarige Mike Manadoro (Kevin Zegers) woont bij zijn vader, met wie hij enorme meningsverschillen heeft over de invulling van de rest van zijn leven. Vinny (een ijzersterke Vincent D’Onofrio) weigert zijn zoon een studieschuld op zich te laten nemen, waardoor Mike zijn grootste wens, namelijk het volgen van een fotografiecursus bij zijn grote idool, Professor Reyerson (Roger Rees), niet kan realiseren. Als bijbaantje werkt Mike bij een taxibedrijfje, waarvan de eigenaar Tony (Titus Welliver) banden heeft met de maffia. Het taxibedrijf zelf wordt gerund door Tony’s broer Lou (Tony Cucci). Nadat een oude klasgenoot en voormalig footballspeler Nicky Shades (Eddie Cahill, Rachels assistente Tag uit “Friends”, die hier overigens sterk op Josh Hartnett lijkt) komt solliciteren, weigert Lou hem in eerste instantie aan te nemen. Mike ziet Nicky echter als een held, omdat hij in Afghanistan heeft gevochten en zorgt ervoor dat Nicky de baan toch krijgt. Mike en Nicky worden bevriend, maar Mike merkt al gauw dat Nicky zo zijn eigen problemen heeft.

Mike’s vriendin Gina (Monica Keena) wil dolgraag met hem trouwen, maar hij houdt de boot nog even af. Eerst wil hij het zich kunnen veroorloven en van Gina’s idee om bij haar moeder in te trekken moet hij begrijpelijkerwijs niets weten. Wanneer Mike de kans krijgt om voor Tony wekelijks een belangrijke zending op te halen en te bezorgen en daar wekelijks tweeduizend dollar voor op te strijken, aarzelt hij maar even. Het is voor hem de manier om toch te gaan studeren en zo zijn leven op de rails te krijgen. Op de universiteit ontmoet hij de aantrekkelijke Kathy (Sophia Bush), met wie hij twee colleges volgt. Mike vergeet Gina en stort zich halsoverkop in een relatie met Kathy. Maar wanneer zij achter zijn banden met de maffia komt, lijkt ze een pas op de plaats te maken…

Hoewel de film veel tijd nodig heeft om op gang te komen, kijkt ‘The Narrows’ lekker weg. In zeker twee derde van de film voelen alle specifieke elementen nog als inwisselbaar: wat maakt het voor de film nu uit dat Mike graag fotografeert? Hij zou net zo goed een goede hobbykok kunnen zijn. En wat voor zin heeft het feit dat Mike bindingsangst heeft met vriendinnetje Gina? Doet zijn vaders werk er werkelijk toe? Pas laat in de film blijken alle uitgezette plotlijntjes wel degelijk nut te hebben.

Hoofdrolspeler Kevin Zegers bezit voldoende charisma om zijn personage redelijk overtuigend tot leven te laten komen en de kijker te laten geven om zijn lot. Hij weet goed de tweestrijd van het karakter weer te geven. Jammer genoeg legt hij echter net te weinig gewicht in de schaal om echt te imponeren, daarvoor kan hij op te weinig ervaring in dit soort rollen bogen. Vincent D’Onofrio daarentegen, evenals Titus Welliver als Tony, blijven de kijker wel bij. De beeldschone Sophia Bush is niet alleen aantrekkelijk, maar kan met haar beperkte rol ook nog eens goed uit de voeten. En ook Eddie Cahill zet een boeiend personage neer. Het is te betreuren dat niet alles uit zijn rol gehaald wordt, maar dat kan de acteur niet verweten worden.

‘The Narrows’ betreedt dus de platgetreden paden van veel voorgangers en doet dat niet beter, maar toch zeker niet slecht. De spanning zit er redelijk goed in, de cinematografie is dik in orde en de soundtrack met lekkere nummers van The Black Keys is ook goed gekozen (evenals het prachtige “Woman” van Neneh Cherry). ‘The Narrows’ weet te overtuigen en te vermaken.