The Night Listener (2006)

Regie: Patrick Stettner | 86 minuten | drama, thriller | Acteurs: Robin Williams, Toni Collette, Joe Morton, Bobby Cannavale, Rory Culkin, Sandra Oh, John Cullum, Lisa Emery, Guenia Lemos, Marcia Haufrecht, Nick Gregory, Ed Jewett, Becky Ann Baker, Billy Vann, E.J. Carroll

Schrijver en radiopresentator Gabriel Noone (Robin Williams) vertelt in zijn radioprogramma ‘Noone at Night’ over gebeurtenissen uit zijn eigen leven, die hij romantiseert. Maar wanneer zijn vriend Jess hem, na een relatie van acht jaar, verlaat, vindt Gabriel geen inspiratie meer voor zijn show. Na een teleurstellende opnamesessie, krijgt de presentator van uitgever Ashe een manuscript in handen. Hierin vertelt de veertienjarige auteur Pete Logand (Rory Culkin) over zijn schokkende jeugd. De tiener neemt contact op met Gabriel, en ze raken telefonisch met elkaar bevriend. Pete’s stiefmoeder Donna Logand (Toni Collette) nodigt Gabriel uit om met hen de kerst door te brengen. Maar deze uitnodiging wordt snel ingetrokken vanwege Pete’s ziekte. Gabriel is erg teleurgesteld, want hij wil de jongen graag in levende lijve ontmoeten. Dan rijst de vraag in hem op: ‘bestaat Pete eigenlijk wel?’ Gabriel vertrekt daarop naar Wisconsin om Pete en Donna op te zoeken. Deze reis zet Gabriel’s leven op zijn kop…

Robin Williams laat zich niet van zijn beste kant zien als Gabriel Noone in ‘The Night Listener’. De somberheid van Noone’s karakter laat je afvragen waarom Williams voor deze rol is gecast. Hij lijkt namelijk erg misplaatst in deze film. Williams weet je niet de gewenste sympathie te ontfutselen voor de radiopresentator en Noone’s persoonlijke dip komt te overdreven op je over. Williams kan dus beter bij zijn specialiteit blijven; de komedie. Tegenspelers Toni Collette en Rory Culkin laten een betere indruk achter. Collette is in haar element als Donna Logand. Met haar fysieke spel en de goede stembuigingen zet ze deze raadselachtige vrouw sterk neer. Collette steelt daarom met gemak de show van Williams, die naast haar verbleekt tot een muurbloempje. Rory Culkin weet ook te overtuigen in zijn rol van de doodzieke Pete. Gezien zijn acteerervaring is dat geen verrassing, want Culkin speelde bijvoorbeeld geloofwaardig de astmatische Morgan Hess in ‘Signs’.

‘The Night Listener’ heeft een donkere toonzetting, de soundtrack helpt subtiel mee, maar echt eng wordt het verhaal niet. Het tempo van ‘The Night Listener’ is tergend langzaam. Je geduld wordt danig op de proef gesteld, wat hoge verwachtingen schept van de beloofde verrassingen die Gabriel te wachten staan. De voortekenen zijn namelijk niet slecht. ‘The Night Listener’ lijkt eerst op een goed opgebouwd cryptogram. Maar zodra de gewenste antwoorden beginnen te komen, wordt het script zwakker en zwakker. Je krijgt het vermoeden dat scriptschrijver Maupin zelf moeite had om een oplossing te bedenken voor zijn puzzel. De losse eindjes zijn maar snel aan elkaar vastgeknoopt, waardoor je als kijker je belazerd voelt. Zonde, want deze anticlimax doet ‘The Night Listener’ de das om.

Ans Wijngaarden