The Number 23 (2007)

Regie: Joel Schumacher | 95 minuten | drama, thriller | Acteurs: Jim Carrey, Virginia Madsen, Logan Lerman, Danny Huston, Michelle Arthur, Patricia Belcher, Paul Butcher, Rhona Mitra, Mark Pellegrino, Lynn Collins, Corey Stoll, Ed Lauter, Troy Kotsur, Rudolph Willrich, John Fink

In de numerologie heeft het getal 23 een bijzondere betekenis. En als je de historische feiten erop naslaat, is dat best begrijpelijk. De Romeinse keizer Julius Caesar werd bijvoorbeeld 23 keer neergestoken, literair wonder William Shakespeare werd geboren op 23 april 1564 en overleed op 23 april 1616 en de Titanic zonk op 15 april 1912 (1+5+4+1+9+1+2=23). Zelfs voor de meest recente historische datum, 11 september 2001, zou je een dergelijk rekensommetje kunnen maken (11+9+2+1=23). Sommige numerologen gaan heel ver in hun getallenobsessie. Het getal 23 beheerst hun hele leven. Dat is ook het geval bij Walter Sparrow, de hoofdpersoon in de film ‘The Number 23’ van regisseur Joel Schumacher.

Walter (Jim Carrey) leidt een ogenschijnlijk normaal leventje met zijn vrouw Agatha (Virginia Madsen) en tienerzoon Robin (Logan Lerman) en verdient de kost als hondenvanger. Zijn leven wordt echter overhoop gegooid wanneer hij van zijn vrouw het tweedehands boek ‘The Number 23’ krijgt. Het boek gaat over de obsessie van de hoofdpersoon, detective Fingerling (ook gespeeld door Carrey), met het getal 23 in zijn diverse verschijningsvormen. Walter raakt compleet geobsedeerd door het boek. Hij ontdekt een angstaanjagende gelijkenis tussen hemzelf en Fingerling en raakt ook steeds meer geïntrigeerd door het getal 23, dat ook in zijn eigen leven steeds weer terug lijkt te komen. Psycholoog en vriend Isaac (Danny Huston) vertelt hem dat hij het getal overal ziet omdat hij het wíl zien, maar Walter slaat dit advies in de wind en gaat dusdanig geloven in complotten en samenzweringen dat hij zelfs tot moord in staat is.

Joel Schumacher is een regisseur met een wisselvallige staat van dienst. Aan de ene kant maakt hij aardige en originele thrillers als ‘Flatliners’, ‘Phone Booth’ en ‘8MM’, maar daar zet hij wanstaltige producten als ‘Batman and Robin’ en ‘Batman Forever’ tegenover. Zijn films bevinden zich meestal in de schemerzone tussen plat entertainment en een serieuze poging tot een geïnspireerde film. De opzet is vaak goed bedacht, maar de uitwerking mist negen van de tien keer zijn doel. Zo ook in deze 23e (!) Schumacher-film. Om de hype rond het getal 23 nog wat groter te maken werden de opnames van de film gestart op 23 januari 2006 en werd de film in de VS uitgebracht op 23 februari 2007. En dan blijkt dat de namen van hoofdrolspelers Jim Carrey en Virginia Madsen tezamen ook uit 23 letters bestaan. Het moet niet gekker worden…

Schumacher en co zijn er niet in geslaagd om van ‘The Number 23’ die zenuwslopende thriller te maken die ze voor ogen hadden. Het verhaal begint veelbelovend en de eerste helft van de film kijkt dan ook lekker weg. Naarmate de film vordert verdwijnt de samenhang echter en verandert ‘The Number 23’ in een karikatuur van zichzelf. Het script van debutant Fernley Phillips is verre van vlekkeloos en doet bij tijd en wijle zelfs amateuristisch aan. Wie geeft bijvoorbeeld al twintig minuten voor het einde zijn belangrijkste plotwending prijs, om in de resterende tijd alle gebeurtenissen nog eens haarfijn uit te leggen? Daardoor lijkt het haast alsof je je publiek niet intelligent genoeg acht zelf de puzzelstukjes op zijn plaats te leggen. Ook Schumacher weet de boel niet te redden, daarvoor mist hij gewoonweg stijlgevoel.

Wat wel sterk is aan ‘The Number 23’ is de cinematografie van Matthew Libatique, die eerder indruk maakte met zijn werk voor ‘Pi’ (ook al over door getallen geobsedeerde figuren) en ‘Requiem for a Dream’. In de film is er een tweedeling tussen de ‘echte’ wereld en die van het boek. De figuren die in het boek voorkomen (overigens ook allemaal gespeeld door de acteurs die in de ‘echte’ wereld ook een rol hebben), leven in een gestileerde, neo-noirachtige wereld die aan ‘Sin City’ doet denken. Ook de acteurs zetten hun beste beentje voor, al kunnen zij weinig redding brengen. Jim Carrey laat in deze dubbelrol weer eens zien dat hij meer kan dan de bekkentrekkende komiek uithangen, al haalt hij in zijn allereerste thriller ooit bij lange na niet het niveau van ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ en ‘Man on the Moon’. Virginia Madsen en Danny Huston, beiden uitstekende acteurs, krijgen ondanks hun dubbele rollen niet echt veel te doen, wat erg jammer is. Alledrie doen ze echter wat ze kunnen; aan hen ligt het niet dat de film niet is geworden wat het had kunnen zijn.

Om ‘The Number 23’ als een complete mislukking af te doen gaat misschien wat te ver, maar er had veel meer ingezeten als er een beter script voorhanden was geweest. Wie een intelligente film over cijferobsessies wil zien, kan beter naar ‘Pi’ of ‘A Beautiful Mind’ kijken. En Jim Carrey kan zich beter beperken tot (tragi-) komisch werk en het thrillergenre links laten liggen om dergelijke teleurstellingen als deze in de toekomst te voorkomen.

Bioscooprelease: 17 mei 2007