The Object of My Affection (1998)

Regie: Nicholas Hytner | 111 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Paul Rudd, Kali Rocha, Jennifer Aniston, Lauren Pratt, Alan Alda, John Pankow, Nigel Hawthorne, Allison Janney, Timothy Daly, Steve Zahn, Bruce Altman, Gabriel Macht, Marilyn Dobrin

‘The Object of My Affection’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen McCauley dat in 1987 is uitgegeven. De filmmaker, Nicholas Hytner, lijkt overigens  een voorkeur voor literaire verfilmingen te hebben. Zijn eerdere films ‘The Madness of King George’ en ‘Crucible’ zijn beide gebaseerd op toneelstukken. ‘The Object of My Affection’ is een film die langzaam op gang komt. Wanneer je eenmaal in het verhaal zit, komt er ook meteen meer vaart in. De film verlangt dat je ‘m vanaf het begin ziet. Bij sommige films kun je makkelijk middenin het verhaal binnenvallen, hier duidelijk niet. De film heeft daarvoor teveel personages die onderling weer op verschillende wijze met elkaar zijn verbonden. Daarbij komt dat de hoofdpersonages gedurende het verhaal een karakterontwikkeling meemaken, die je als kijker volledig moet volgen om niet het spoor bijster te raken.

Het is knap om te zien dat het de filmmaker gelukt is om van een cast, die uit uiteenlopende acteurs bestaat, een goede eenheid te maken. De cast is een mengeling van acteurs en actrices, die zowel in de filmwereld als in tv-series hun opwachting hebben gemaakt. Jennifer Aniston is één van de weinige acteurs uit de tv-serie ‘Friends’, die zich ook daadwerkelijk heeft losgemaakt van haar karakter uit die tv-serie. In ‘The Object of My Affection’ speelt zij Nina Borowski, een vrouw die moeite heeft om zich te binden. Zij heeft een vaste vriend Vince McBride (John Pankow), maar wil niet met hem samenwonen. Haar keuze valt op George Hanson (Paul Rudd), een homo, die net is gedumpt door zijn vriend. Iedereen denkt dat er meer aan de hand is. Ondanks dat zij dit ontkennen groeit er iets dat meer lijkt te zijn dan een doorsnee vriendschap. De symboliek hiervan wordt treffend weergegeven met de danslessen, die zij volgen. Hun vrienden en familie begrijpen niet waar zij mee bezig zijn. Meer dan een vriendschap zal het immers nooit kunnen worden.

Paul Rudd is er goed in geslaagd om een gevoelige homoseksuele man neer te zetten, die zelfs gaat twijfelen aan zijn seksuele voorkeur. Hij weet zijn innerlijke strijd op een verfrissende wijze weer te geven. Verder vallen in de vele bijrollen de aanwezigheid van onder andere John Pankow, Alan Alda, Steve Zahn en  Nigel Hawthorne op. John Pankow is later doorgebroken in de tv-serie ‘Mad About You’, maar heeft met de vertolking van Vince McBride een goede basis voor zijn doorbraak gelegd. Alan Alda behoeft eigenlijk geen introductie. Ook hij verwierf faam met een tv-serie (‘M*A*S*H’). In ‘The Object of My Affection’ speelt hij Sidney Miller, een goedzak die getrouwd is met een kreng van een vrouw die alleen maar op zijn geld uit is. Steve Zahn speelt de broer van George, Frank Hanson, die graag achter de vrouwen aanzit. Hij probeert op alle mogelijke manieren zijn broer letterlijk aan de man te brengen. De manier waarop hij mannen aanprijst is heel komisch. Nigel Hawthorne vertolkt op uitstekende wijze de rol van Rodney Fraser, een warme gastvrije op leeftijd zijnde homoseksuele man. Ook hij heeft echte bekendheid gekregen met zijn optreden in een tv-serie (‘Yes, (Prime) Minister’). Zijn vertolking van George III in zowel de film ‘The Madness of King George’ alsmede het gelijknamige toneelstuk heeft hem veel lovende kritieken en prijzen opgeleverd. De film was eveneens van de hand van filmmaker Nicholas Hytner.

Na het kijken van ‘The Object of My Affection’ heb je sterk het gevoel dat de filmmaker bepaalde delen van het boek heeft weggelaten. Aan het eind van de film maken we zelfs een tijdsprong van negen jaar. Dit komt heel onnatuurlijk over omdat de karakters in een tijdsbestek van één jaar zo’n ontwikkeling doormaken. En in negen jaar daarna gebeurt er niets en zijn ze alleen maar ouder geworden. Desondanks is ‘The Object of My Affection’, vooral door de goede acteerprestaties, een goede mix van drama en romantiek.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 30 juli 1998