The One I Love (2014)

Regie: Charlie McDowell | 91 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Mark Duplass, Elisabeth Moss, Ted Danson, Kiana Cason, Kaitlyn Dodson, Lori Farrar, Marlee Matlin, Tim Peddicord, Ryan Pederson, Brett Bietz | Originele stemmencast: Sean O’Malley, Mary Steenburgen, Drew Langer, Jennifer Spriggs, Charlie McDowell, Mel Eslyn, Jeremey Mackie, Liz Lash

Wat doe je als je relatie op punt van omvallen staat? Dan schakel je een relatietherapeut in om de boel te stutten. Het is precies wat het kwakkelende stel Ethan en Sophie doet in het mysteriedrama ‘The One I Love’. De therapeut die zij raadplegen heeft een originele oplossing: hij stelt een vakantiehuis beschikbaar op een afgelegen plek. Zo afgelegen en verlaten, dat een confrontatie met jezelf onvermijdelijk is. Maar zodra Ethan en Sophie arriveren, gebeuren er mysterieuze dingen in het gastenverblijf. Paranormale verschijnselen of toch iets anders?

‘The One I Love’ gaat over het afbrokkelen van een ideaalbeeld. Wie na zo veel jaar huwelijk niet kan accepteren dat het ideaalbeeld van de partner erodeert, dat de partner net zo feilbaar is als ieder ander, die heeft een probleem. Dat is het probleem waar Sophie en Ethan uit moeten zien te komen.

Het resultaat is een curieuze combinatie van romantiek en fantasie, zij het eerder de fantasie van ‘The Twilight Zone’ dan de draak-, elf- of spookvariant. Die fantastische elementen, waarover we verder niks verklappen, dienen vooral als instrument om de relatieproblemen van Sophie en Ethan te belichten. Alleen de laatste tien minuten slaat de fantasie lichtelijk op hol.

De fantasie-elementen geven de relatieproblematiek een verfrissend tintje. In tegenstelling tot de gemiddelde relatiefilm wordt hier minder gepraat en meer verbeeld. De scènes waarin het stel wel uitvoerig over de problemen praat, zijn meteen de minste. De fantasie-elementen zorgen bovendien voor wat spanning en humor, hoewel de ondertoon altijd serieus is.

Terwijl Elizabeth Moss (Peggy uit “Mad Men”) en Mark Duplass prima acteren, sluit hun spel niet helemaal aan. Moss’ stijl is meer expressief, terwijl het acteren van Duplass meer richting mumblecore gaat. Mumblecore (weinig expressie, veel naturel) werkt alleen in een mumblecore-ensemble, niet in combinatie met ‘normaal’ acteerwerk.

Neemt niet weg dat ‘The One I Love’ een geslaagde film is over romantische idealen, relationele slijtage en emotionele littekens. Een intelligent drama dat soms een beetje doet denken aan Woody Allen en soms een beetje aan Edward Burns. Dat zijn niet de minste namen.

Bioscooprelease: 9 juli 2015
VOD-release: 11 augustus 2015
DVD-release: 25 augustus 2015