The Other Side of the Bed – El otro lado de la cama (2002)

Regie: Emilio Martinez Lázaro |114 minuten | drama, komedie, romantiek, musical | Acteurs: Ernesto Alterio, Paz Vega, Guillermo Toledo, Natalia Verbeke, Alberto San Juan, Maria Esteve, Ramón Barea, Nathalie Poza, Secun de la Rosa, Carol Salvador, Blanca Marsillach, Leticia Dolera

De Spaanse film ‘The Other Side’ of the Bed is niet alleen een romantische musical, het is vooral een ouderwetse zedenkomedie. Kruiselings overspel, onderlinge verdachtmakingen, hotelkamertjes rond het middaguur, zoekgeraakt ondergoed en een gevarieerd assortiment aan smoezen. Dit soort komedie weet al eeuwenlang te scoren omdat het zich richt op eeuwenoude menselijke ondeugden. De vraag is dan wel of deze Spaanse hit hier nog iets aan toe te voegen heeft.

Wat het verhaal betreft in ieder geval niet. Wie een beetje bekend is met het genre ziet de verwikkelingen en grappen al van mijlenver aankomen. Daarnaast is het einde zo voorspelbaar dat het bijna weer verrassend wordt. Toch heeft ‘The Other Side of the Bed’ nog genoeg vermakelijks. Om te beginnen is er Paz Vega. De prachtige en talentvolle Spaanse actrice zien we hier op haar allerverleidelijkst en dan kun je maar beter je bloeddrukmeter binnen handbereik houden. Maar ook tegenspeler Ernesto Alterio blijkt als Javier een schot in de roos. Javier is degene die alle ontwikkelingen in gang zet, maar steeds meer de weg kwijtraakt in een labyrint van intriges. Met een komisch gekwelde blik vol twijfel, onbegrip en verbijstering, zie je Javier met de minuut meer spijt krijgen van de puinhoop die hij heeft aangericht, zonder dat hij enig benul heeft wat hij eraan kan doen.

Wat vreemd genoeg ook goed werkt is het amateuristische gekweel van de acteurs. Geen van alle is een groot zangtalent, integendeel, maar dat maakt hun karakters des te beminnelijker. Met krachtiger en overtuigender stemmen zouden de personages een stuk minder geloofwaardig zijn. Nu blijven het sympathieke, maar enigszins leeghoofdige pantoffelhelden, die fluisterend of half rappend hun twijfels van zich af zingen. Dat de muziek dan een slaapverwekkend soort softpop is, doet er niet zoveel toe.

Zo biedt ‘The Other Side of the Bed’ ruim anderhalf uur vermaak voor een niet al te veeleisend publiek. Een ouderwetse komedie in een vrijmoedige modern jasje, waarin flink wordt gesekst en behoorlijk wat smaakvol bloot is te zien. Tegelijk is het een film waarvan je het succes in het moederland even goed begrijpt als de schouderophalende ontvangst elders. Want echt heel bijzonder is deze film toch ook weer niet.