The Paper Hanger’s Helper – Stick Around (1925)

Regie: Ward Hayes | 24 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Bobby Ray, Oliver Hardy, Hazel Newman, Harry McCoy

Babe. Zo werd Oliver Hardy genoemd in de jaren voor zijn grote doorbraak aan de zijde van Stan Laurel. Een opmerkelijke bijnaam gezien zijn fysiek. Hardy was ruim 1 meter 80 en woog op zijn zwaarst bijna 140 kilo. Dat hij toch ‘Babe’ genoemd werd, was te danken aan zijn Italiaanse kapper, die na het scheren talkpoeder op zijn gezicht deed en daarbij ‘nice-a-bab-y’ zei. Het postuur van ‘Babe’ zorgde voor de nodige beperkingen in zijn carrière als acteur. Dientengevolge werd hij vaak gecast als zware jongen, de bad guy. Letterlijk de heavy. Voordeel was wel dat hij sterk contrasteerde met de held in de film en daardoor goed opviel. Lang voordat hij het illustere komische duo met Stan Laurel vormde, timmerde hij al aan de weg als acteur in korte filmpjes. Bijvoorbeeld aan de zijde van Bobby Ray, een naam uit lang vervlogen tijden. Bobby Ray en Babe Hardy, ze waren de voorlopers van Laurel & Hardy. Maar Ray kon zijn stevige tegenspeler op geen enkele manier partij geven. Niet zo vreemd dat hun samenwerking niet zo heel lang heeft geduurd.

‘The Paper Hanger’s Helper’ (1925), ook wel bekend als ‘Stick Around’, is typisch zo’n vehikel voor Bobbie Ray en Babe Hardy. Babe is een behanger en Ray zijn hulpje. Ze krijgen de opdracht om een gesticht van nieuw behang te voorzien. Iedereen die wel eens slapstick-films heeft gezien, voelt al aankomen waar dit naartoe gaat. Babe commandeert zijn hulpje als een ware boeman, terwijl hij zelf het liefst een tukje doet. Ray, die hier de held speelt, is van goede wil, maar komt steeds weer in allerlei knotsgekke situaties terecht. Dat betekent dus volop gestuntel met ladders, behangplaksel en behangrollen, maar ook de ‘gekke’ mensen leveren voldoende aanleiding tot vet aangezette slapstick (en hier en daar een even belegen als pijnlijke racistische ‘grap’). Veel fysieke komedie dus, want dat hoort per slot van rekening bij dit genre. Net als voorspelbaarheid trouwens. Nou geldt dat ook voor veel Laurel & Hardy-films, maar die stellen daar de bruisende chemie tussen de twee hoofdrolspelers tegenover. Met Bobby Ray is die chemie er helaas nauwelijks; Hardy speelt hem op alle fronten van het doek. Waarom juist Ray het vaakst in beeld is, is een groot raadsel. ‘The Paper Hanger’s Helper’ is een vluchtig filmpje met enkele aardige grappen, maar verre van memorabel.

‘The Paper Hanger’s Helper’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).