The Patience Stone (2012)

Regie: Atiq Rahimi | 98 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Golshifteh Farahani, Massi Mrowat, Hamid Djavadan, Hassina Burgan

De Iraanse actrice Golshifteh Farahani (‘Body of Lies’, ‘Poulet aux prunes’) schittert in ‘The Patience Stone’, een film over een door oorlog verscheurde stad in Afghanistan. Ze waakt over haar man die tijdens een incident door een kogel in zijn nek is geraakt en sindsdien tot een kasplantje is verworden. Tijdens de verzorging van zijn schijnbaar levenloze lichaam begint ze langzaam maar zeker haar levensverhaal te vertellen. Waar de oorlog buiten verder dreunt, zorgen ook de verhalen over haar leven voor een immense explosie, of eigenlijk implosie, van emoties. Dat sluit ook meteen aan op de vraag wat een patience stone eigenlijk is. Volgens legendes is dit een steen waar je al je verhalen en verdriet aan kwijt kunt. Wanneer je klaar bent, spat deze steen uit elkaar en is je geleefde leed hiermee verdwenen.

Golshifteh Farahani draagt voor het overgrote deel de film en het is dan ook haar acteerprestatie die ‘The Patience Stone’ een enorme extra lading geeft. Het is niet makkelijk om te acteren zonder interactie met je medespelers, maar Farahani zet een solide prestatie neer en groeit steeds meer uit tot een van de beroemdste actrices van haar generatie uit Iran.

Wanneer je denkt dat de film zich de gehele speelduur slechts binnen vier muren afspeelt, waar een vrouw een man verpleegt, heb je het mis. Hoewel dit natuurlijk wel de rode draad van ‘The Patience Stone’ is, worden de verhalen over het verleden in flashbacks getoond. Na een moeilijke jeugd werd Farahani’s personage uitgehuwelijkt aan een nationale held, die totaal geen interesse in haar had en zelfs niet eens op hun eigen huwelijksdag aanwezig was. Één van de interessante flashbacks betreft een scène over de illustere kwartelgevechten. Maar ook in het heden verlaat de vrouw soms huis en man: grondaanvallen dwingen tot de vlucht naar schuilkelders en er worden bezoekjes aan haar tante gebracht. Vooral de beelden van een compleet tot puin geschoten stad geven extra cachet aan het verhaal en de lijdensweg van de vrouw.

Erg sterk is ook het feit dat de Afghaanse regisseur Atiq Rahimi totaal geen zijde kiest van de woedende strijd in deze stad. Rahimi toont de totale verwoesting die oorlog met zich meebrengt en hoe menselijke levens hiermee ook tot de grond toe gelijk worden gemaakt, en dan niet alleen met de dood.

‘The Patience Stone’ is een sterk drama die een kijkje biedt in zowel een door oorlog verscheurd land  als een door het leven zonder liefde verscheurde vrouw. Farahani zet een prestatie van formaat neer en dat maakt ‘The Patience Stone’ dan ook mede tot een must-see.

Meinte van Egmond

Bioscooprelease: 21 februari 2013
DVD-release: 24 juni 2013